Sökning: "Barngruppens betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden Barngruppens betydelse.

  1. 1. Fri lek i förskoleklass : En intervjustudie med sex förskollärare om den fria lekens betydelse i förskoleklassens undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Falck; Katarina Sedendahl; [2024]
    Nyckelord :Pedagogic; policy enactment; preschool class; teachers approach; the meaning of play; Antagande av policy; förskoleklass; lekens betydelse; lärares förhållningssätt; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att utveckla kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse i förskoleklassens verksamhet samt hur de använder sig av och förhåller sig till barnens fria lek. Detta utifrån hur förskollärarna tolkar läroplanens innehåll och utifrån hur barngruppens behov och verksamhetens förutsättningar ser ut. LÄS MER

  2. 2. Analog och digital högläsning : En intervjustudie om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Neda Bakhtiari; Jennifer Ekblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; arrangerad högläsning; analog högläsning; digital högläsning; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka olika sätt att arrangera analog och digital högläsning i förskolan. Anledningen till valet av undersökning är att vi knappt  kunde hitta någon forskning om digital högläsning. Trots ett noggrant sökarbete. LÄS MER

  3. 3. "Vi är ju någon slags reservfamilj här..." : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med att skapa trygga relationer till barnen i förhållande till barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Enoksson; Elin Ljung; [2023]
    Nyckelord :Relationer; Trygghet; Gruppstorlek; Förskola; Anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med en djupare kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa trygga relationer till barnen samt vilken betydelse barngruppens storlek har för relationsskapandet. Studiens berörda frågeställningar är: Hur beskriver förskollärare sitt arbete med att skapa trygga relationer till barnen? Vilken betydelse upplever förskollärare att barngruppens storlek har för relationsskapandet? Studien har genomförts med en kvalitativ ansats där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats med hjälp av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Vi vill ju göra det bästa för barnen här och nu" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barngruppens storlek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Alicia Hördesjö; Sara Niklasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Barngrupp; Strategier; Undervisning; Lärande; Utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare upplever att barngruppens storlek påverkar utformningen av undervisningen samt vilka strategier de använder sig av för att säkerställa alla barns lärande och utveckling. Frågeställningarna är framskrivna utifrån studiens syfte och studiens teoretiska utgångspunkt utgår från fenomenografin. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens syn på estetiska uttrycksformer i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivning av sin undervisning med estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Asterlund; Josefine Ågren; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; sociokulturell teori; förskollärare; undervisning och samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka hur förskollärarna använder estetiska uttrycksformer i undervisningen, få en inblick i hur förskollärarna bidrar till att barn får uppleva olika intryck samt uttrycka sig och se hur estetiken kan påverka barngruppens samspel. Studien baseras på den sociokulturella teorin med influens av poststrukturell teori. LÄS MER