Sökning: "Barns Språkutveckling rapport"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Barns Språkutveckling rapport.

  1. 1. Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Sjöstedt; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; modersmål; specialpedagog; språkutveckling;

    Sammanfattning : Sjöstedt, Åsa (2023). Att arbeta språkfrämjande med flerspråkiga barn i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Fakulteten för Lärande oich samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Karjalainen; Veronica Szasz; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; samspel; barns identitet och undervisning;

    Sammanfattning : Inledning Flerspråkighet blir mer normaliserat i det svenska samhället, vilket Skolinspektionen (2013) skildrar i en rapport om asylsökande barn. Således omfattas även förskolan. Förskollärares ansvar för språkutvecklande undervisning med flerspråkiga barn bör lyftas fram. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande musikaktiviteter : Ett utvecklingsarbete om musikens användning i förskolan och förskoleklassen

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Despina Johansson Protopapa; [2013]
    Nyckelord :barn; musik; sång; språkutveckling; musikaktiviteter förskola;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av ett utvecklingsarbete i två delar. Den första delen är en rapport av en studie med syfte att undersöka hur några pedagoger arbetar med musik som ett språkutvecklande verktyg i förskolan och förskoleklassen samt deras syn på musikens betydelse för barns lärande och språkutveckling. LÄS MER

  4. 4. Världens bästa metod för att stimulera språkutveckling? – en kvalitativ studie i hur och varför förskollärare använder musik i språkstimulerande syfte.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Bergqvist; Catharina Henriksson; [2011]
    Nyckelord :Musik; språk; språkutveckling; musikprofilerad för;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet är att undersöka hur musik, på musikprofilerade förskolor, kan stimulera barns språkutveckling samt att fåen fördjupad bild av hur förskollärare använder musik som medel för detta. De frågeställningar vi utgår från är:Hur ser det praktiska arbetet kring musik som språkstimulerande medel ut i förskolan? och Hur tänker förskol-lärare om musikens roll för barns språkutveckling? Anledningen till att vi valde att genomföra vår undersökningpå musikprofilerade förskolor är för att vi är intresserade av hur de jobbar med musik och om de har något språk-ligt syfte kopplat till musiksamlingarna. LÄS MER

  5. 5. Språkinlärning genom skapande ­ Hur man kan arbeta med skapande för att stimulera barn språkutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Jonsson; Erik Gustavsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att visa på hur man med hjälp av skapande och kreativa meto-der kan arbeta med barns språkutveckling i förskola och förskoleklass.Vår datainsamling bygger på ett antal samlingar som vi genomfört i förskola/förskoleklass.Vi dokumenterade våra samlingar med fotografier och ljudinspelning. LÄS MER