Sökning: "Barns förkunskaper matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Barns förkunskaper matematik.

  1. 1. Lärares upplevelser och reflektioner kring matematiksvårigheter : - En intervjustudie om lärares dagliga arbete kring matematiksvårigheter i med och motgång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Jonsson; Caroline Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogiska perspektiv; generella matematiksvårigheter; specifika matematiksvårigheter; specialpedagogiskt stöd; elever i matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Barns matematiska utveckling börjar redan i spädbarnsåldern. När eleverna kommer till skolan kommer de med skilda förkunskaper, förutsättningar och behov. Utifrån detta bör undervisningen inte utformas lika för alla elever. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan - det handlar ju om att lägga grunden till längre fram : En kvalitativ studie med ett diskurspsykologiskt angreppssätt om hur förskollärare resonerar kring matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Felicia Nilsson; Helena Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Matematik; förskollärare; förskola; socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom intervjuer undersöka hur förskollärare resonerar kring matematik i förskolan. Studiens frågeställningar är: Hur resonerar förskollärare kring hur de arbetar med matematik i förskolan? Hur resonerar förskollärare kring sin betydelse för barns matematiska utveckling i förskolan?       Studien utgår från socialkonstruktionism med ett diskurspsykologiskt angreppssätt. LÄS MER

  3. 3. Matematisk progression och övergången mellan förskola och förskoleklass : En kvaltativ studie om matematisk progression och övergången mellan förskola och förskoleklass

    M1-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Hellström; Malin Sörlin; [2017]
    Nyckelord :matematisk; matematik; progression; övergång; förskollärare; förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet med progression och barns matematiklärande samt hur progressionen fortskrider i samband med övergången mellan förskola och förskoleklass. Arbetet har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som genomförts med åtta yrkesverksamma förskollärare i förskola och förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanna Monemar; Christina Bergqvist; [2017]
    Nyckelord :mathematics; play; learning; national math standards; schoolification; commitment; matematik; lek; lärande; läroplansmål; skolifiering; engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare beskriver relationen mellan barns lek och deras tidiga lärande i matematik. Ur ett sociokulturellt perspektiv ses leken ha stor betydelse för barns lärande. LÄS MER

  5. 5. Se barnet på nytt varje dag : En kvalitativ studie kring barns kulturella ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sandra Brorsson; [2010]
    Nyckelord :kulturella ramar; förkunskaper; planering; förskola; rumsuppfattning; matematik; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur pedagogerna i förskolan undersöker och tar till vara på barns olika kulturella ramar i sin planerade verksamhet. Denna studie har fokus på matematik och begreppet rumsuppfattning. För att studera detta gjordes en litteraturstudie för att kunna definiera vad en kulturell ram är för något. LÄS MER