Sökning: "Baskunskaper i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Baskunskaper i matematik.
1. Litteracitetsundervisning för vuxna andraspråksinlärare med kort eller ingen skolbakgrund
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks synen på litteracitetsundervisning ur ett resursperspektiv hos lärarna på studieväg 1, inom utbildningsformen svenska för invandrare. Syftet med studien är att öka förståelse och sprida kunskap om hur en litteracitetsundervisning kan tillämpas på studieväg 1, på SFI. LÄS MER
2. LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska insatser efterfrågas. LÄS MER
3. Det behövs ett nytt verktyg för att reparera bristande baskunskaper i matematik : En studie om Elevate My Math´s effekter hos svensla gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/MatematikSammanfattning : Mätningar av kunskaperna inom matematik hos svenska elever har under en längre tid visat på en nedåtgående trend. Samtidigt läser vi dagligen om den svenska lärarkårens höga arbetsbelastning. LÄS MER
4. Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i vanliga klasser har haft en vanlig matematikundervisning. LÄS MER
5. En djupare förståelse eliminerar missuppfattningar i matematik : en kunskapsöversikt om elevers missuppfattningar av bråktal och decimaltal
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Bråktal och decimaltal är ofta ett område inom matematik som är onaturligt för en del elever i grundskolan. Detta kan bero på otillräckliga baskunskaper eller missuppfattningar som förekommer i undervisningen. LÄS MER