Sökning: "Bedömningspraktiker"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Bedömningspraktiker.
1. Bedömning i bildundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Bedömning i bild är något som vi som lärarstudenter ofta brottats med, därför har vi valt att undersöka och sammanställa forskning från fältet som kan svara på frågeställningen “Vad finns det för forskning om bedömning i bildämnet?” och som kan relateras till och stödja oss i vår kommande yrkesprofession som bildlärare. Materialet är insamlat systematiskt genom sökningar på tre databaser och har genom urvalsprocesser resulterat i tio valda artiklar som utgör kunskapsöversiktens resultat. LÄS MER
2. Effekterna av en sammantagen och allsidig bedömning: En kombinerad dokumentanalys och enkätundersökning om Ämnesbetygsreformens princip för betygssättning
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Föreliggande examensarbete grundar sig på den nya principen för betygssättning som infördes i samband med riksdagens klubbande av Ämnesbetygsreformen den 23 februari 2022. Syftet med arbetet var att ta reda på vilka intentioner som låg bakom den nya principen för betygssättning och vilket effekt den nya principen har och har haft för svensklärares bedömningsarbete. LÄS MER
3. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER
4. Konsten att bedöma barn i förskolan : En vetenskaplig essä om hur förskollärares praktiska kunskap påverkar bedömningen (omdömningen) av barn i förskolan
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker hur bedömning av barn i förskolan påverkar barnens lärande och utveckling. Essän tar avstamp från fyra fall då barn bedöms i förskolan. I gestaltningarna framkommer tvivel huruvida bedömning av barn är något som ingår i förskolläraruppdraget. LÄS MER
5. Formativa bedömningspraktiker i svenkämnet på mellanstadiet : En intervjustudie om sex lärares erfarenheter av formativ bedömning och återkoppling
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka mellanstadielärares erfarenheter av formativbedömning i svenskämnet genom att belysa hur sex lärare beskriver sitt arbetemed formativ bedömning, vilka strategier och redskap de uppger att deanvänder för att bedöma elever formativt samt hur lärarna använderbedömningsinformation för att justera sin undervisning.Empiriskt material har samlats in genom sex semistruktureradeintervjuer. LÄS MER