Sökning: "Begreppet Bråk i matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Begreppet Bråk i matematik.
1. Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida illustrativt material och uppgiftsformuleringar i läromedel i matematik kan bidra till att förebygga matematiksvårigheter i relation till begreppet bråk hos elever i årskurs 7. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av en läromedelsanalys. LÄS MER
2. Variationsmönster - Nödvändigt för lärande : Hur väl framkommer de kritiska aspekterna inom bråk i läromedel för årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att utveckla ett analytiskt tänkande vid val av läromedel i sin undervisning. Med fokus på det matematiska innehållet bråk och dess kritiska aspekter och förekommande variationsmönster i bråkuppgifter analyseras två läromedel för årskurs 6. Metoden som valdes var en mindre kvalitativ läromedelsanalys. LÄS MER
3. En analys av läromedel i matematik för årskurs 3 : - Med fokus på hur läromedel framställer begreppet bråk
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur läromedel erbjuder möjlighet att utveckla begreppsförmågan inom området bråk. Syftet med studien var även att undersöka vilka representationsformer som används i matematikböckernas uppgifter för att representera bråk. LÄS MER
4. Teachers Experiences of Laboratory Mathematics - is there a Need for a Mathematics Workshop in Compulsory school level 7-9?
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Lindmark, Camilla (2016). Lärares erfarenheter av laborativ matematik – finns det behov av en matematikverkstad på högstadiet? Speciallärarprogrammet. Skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle. LÄS MER
5. How fractions are introduced in compulsory school : A comparative study of Grade 6 textbooks in Turkey and Sweden
Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Abstract The purpose of this study is to provide a detailed description of the way fractions are processed in Turkish and Swedish mathematics textbooks. For our investigation of textbooks, we used several theoretical notions such us different ways of understanding fractions (part-whole, ratio, measure, quotient, decimal and operator), representations (treatment, conversion), making distinctions between routine tasks and problems, classifying contexts of examples and problems in terms of real-life situations, semi-realities, and pure mathematics, and about texts narrative and paradigmatic styles. LÄS MER