Sökning: "Begreppet Bråk i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Begreppet Bråk i matematik.

  1. 1. Kan läroboken i matematik vara ett stöd i en begreppsutvecklande undervisningspraktik som förebygger matematiksvårigheter? : En läromedelsanalys med fokus på begreppet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Lind Flodqvist; Susanne Nilsson; [2024]
    Nyckelord :matematik; rationella tal; bråk; progression; begreppsutveckling; undervisningstraditioner; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida illustrativt material och uppgiftsformuleringar i läromedel i matematik kan bidra till att förebygga matematiksvårigheter i relation till begreppet bråk hos elever i årskurs 7. Studiens frågeställningar besvarades med hjälp av en läromedelsanalys. LÄS MER

  2. 2. Variationsmönster - Nödvändigt för lärande : Hur väl framkommer de kritiska aspekterna inom bråk i läromedel för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Martina Ericson; Lisa Mengel; [2018]
    Nyckelord :Bråk; grundskola; kritiska aspekter; läromedelsanalys; matematik; variationsmönster; variationsteori; Fractions; mathematics; patterns of variation; theory of variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att utveckla ett analytiskt tänkande vid val av läromedel i sin undervisning. Med fokus på det matematiska innehållet bråk och dess kritiska aspekter och förekommande variationsmönster i bråkuppgifter analyseras två läromedel för årskurs 6.   Metoden som valdes var en mindre kvalitativ läromedelsanalys. LÄS MER

  3. 3. En analys av läromedel i matematik för årskurs 3 : - Med fokus på hur läromedel framställer begreppet bråk

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Daniella Johansson; Kristin Qvarfordt; [2017]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; bråk; variationsteorin; representationsformer matematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur läromedel erbjuder möjlighet att utveckla begreppsförmågan inom området bråk. Syftet med studien var även att undersöka vilka representationsformer som används i matematikböckernas uppgifter för att representera bråk. LÄS MER

  4. 4. Teachers Experiences of Laboratory Mathematics - is there a Need for a Mathematics Workshop in Compulsory school level 7-9?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare : Lindmark. Camilla; [2016]
    Nyckelord :Behov av laborativ matematik; Forskning och beprövad erfarenhet; Framgångsrik undervisning; Högstadiet; Laborativ matematik; Systemteori;

    Sammanfattning : Lindmark, Camilla (2016). Lärares erfarenheter av laborativ matematik – finns det behov av en matematikverkstad på högstadiet? Speciallärarprogrammet. Skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle. LÄS MER

  5. 5. How fractions are introduced in compulsory school : A comparative study of Grade 6 textbooks in Turkey and Sweden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Nazlı Irmak YILDIRIM; [2012]
    Nyckelord :mathematics; fractions; textbooks; compulsory education; matematik; bråk; läroböcker; Matematik; kesirler; ders kitapları; zorunlu eğitim;

    Sammanfattning : Abstract   The purpose of this study is to provide a detailed description of the way fractions are processed in Turkish and Swedish mathematics textbooks. For our investigation of textbooks, we used several theoretical notions  such us different ways of understanding fractions (part-whole, ratio, measure, quotient, decimal and operator), representations (treatment, conversion), making distinctions between routine tasks and problems, classifying contexts of examples and problems in terms of real-life situations, semi-realities, and pure mathematics, and about texts narrative and paradigmatic styles. LÄS MER