Sökning: "Behålla personal"
Visar resultat 1 - 5 av 426 uppsatser innehållade orden Behålla personal.
1. Att behålla bankanställda - En kvalitativ studie om employee retention utifrån ett identitetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Svenskar byter jobb allt oftare och denna rörlighet på arbetsmarknaden är kostsam för arbetsgivarna. Då det har visat sig att frivillig personalomsättning i många fall skulle kunnat kunnat motverkas av arbetsgivaren är det relevant att utforska hur organisationer kan arbeta med bibehållandet av personal. LÄS MER
2. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER
3. DIGITALISERING INOM ÄLDREOMSORGEN Förutsättningar för en god arbetsmiljö
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Välfärden och i synnerhet äldreomsorgen står inför betydande utmaningar kopplade till kompetensförsörjningen. Samtidigt kantas äldreomsorgen redan idag av personalbrist och bristande arbetsmiljö. Därför krävs ett gediget arbetsmiljöarbete och förändrade arbetssätt för att behålla personal. LÄS MER
4. In-house vs. outsourcing: En undersökning av organisationsprocesser inom den svenska fastighetsbranschen under en tid av ekonomisk osäkerhet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att undersöka och förstå hur fastighetsägare väljer att strukturera sina organisationsprocesser, specifikt beslutsprocesserna kring att behålla operationer in-house eller att outsourca dem, under en tid av ekonomisk osäkerhet. Faktorer som kostnadsbesparingar, specialiserad kompetens och flexibilitet påverkar valet mellan att strukturera organisationsprocesserna in-house eller genom outsourcing. LÄS MER
5. Känsla av tillhörighet bland intensivvårdssjuksköterskor – En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Inom intensivvård vårdas svårt sjuka patienter. Arbetet som intensivvårdssjuksköterska är komplext och krävande, vilket innebär att intensivvårdssjuksköterskor hanterar flera stressfaktorer. Dessutom präglas intensivvården av hög personalomsättning och brist på intensivvårdssjuksköterskor. LÄS MER