Sökning: "Beteendeproblematik"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade ordet Beteendeproblematik.

  1. 1. Strävan efter ett bättre föräldraskap : en kartläggande litteraturstudie om föräldrastödprogram för föräldrar med utagerande barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Farzaneh Rezaie; Såda Seck; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie är en kartläggande litteraturstudie. Den syftar på att undersöka föräldraprogram riktat mot föräldrar med barn som har utagerande beteendeproblematik i Sverige för att se om programmen ger en minskad effekt på utagerande beteende på barn och ungdomar. LÄS MER

  2. 2. Existerar könsskillnader i hur barn påverkas av att uppleva våld i hemmet? : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Socialt arbete

    Författare :Fanny Johans; Mona Jalal; [2022]
    Nyckelord :Children; gender differences; domestic violence; experience violence; Barn; könsskillnader; våld i hemmet; uppleva våld;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine if gender differences regarding the effect of experiencing domestic violence among children exists and how this field can be comprehended in the light of different perspectives on gender and with social learning theory. A literature review was chosen as the mean for achieving this. LÄS MER

  3. 3. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER

  5. 5. Reaktioner på missförhållanden och trauma som förklaring till ADHD-symtom : En integrativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Madelene Gustafsson; Petter Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; misshandel; traumaexponering; förväxling; feldiagnostisering;

    Sammanfattning : Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en av de vanligaste psykiatriska diagnoserna och diagnostakten och medicineringen har ökat avsevärt världen över de senaste 20 åren. Tidigare forskning har visat på samband mellan psykosociala faktorer som misshandel, traumaexponering och ADHD-symtom. LÄS MER