Sökning: "Björn Sjö"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Björn Sjö.

  1. 1. Undersökning av punktmoln över komplexa industrimiljöer : Jämförelse av terrester laserskanning och flygfotografering med UAS

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för miljö- och livsvetenskaper (from 2013)

    Författare :Björn-Guido Heuser; Olivia Molander; [2023]
    Nyckelord :Terrestrial laser scanning; photogrammetry; UAS; UAV; point clouds; positional uncertainty; industry.; Terrester laserskanning; fotogrammetri; UAS; UAV; punktmoln; lägesosäkerhet; industri;

    Sammanfattning : Laserskanning har blivit en vanlig metod för dokumentation, övervakning, underhåll och ut­veckling av olika industrimiljöer. Särskilt för inmätning och visualisering av komplexa rörledningar på industrianläggningars tak är punktmoln från laserskanning ett viktigt verktyg för att på ett enkelt sätt hitta potentiella platser för installation av nya rörledningar. LÄS MER

  2. 2. Liquified Natural Gas Marine Fuel : Naturally Occuring Radioactive Material

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Hemen Delashob; Björn Elmström; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : There seems to be enough information available on how different types of radiation may affect human health. There also seems to be adequate research made about NORM and how to handle this phenomenon. The image put forth by this study shows that the appearance of NORM within affected industries do not appear surprising or difficult to deal with. LÄS MER

  3. 3. Arbetsmotivationen på däck : Vad kan överstyrman göra och vilka andra aspekter påverkar arbetsmotivationen på handelsfartyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Björn Båryd; Johan Johansson; [2018]
    Nyckelord :Work motivation; leadership; organizational support; merchant ships; Chief officer; Arbetsmotivation; ledarskap; organisatoriskt stöd; handelsfartyg; överstyrman;

    Sammanfattning : I detta arbete har uppfattningar beträffande överstyrmans roll i förhållande till däcksmanskapets motivation till arbetet undersökts. Data har samlats in från åtta personer som arbetat som överstyrmän genom ett skriftligt formulär och en intervju som gett kvalitativa utsagor inom tre huvudområden: Motivationshöjande åtgärder från överstyrman, Övriga faktorer som påverkar motivationen samt Organisatoriskt stöd som överstyrman har i sitt arbete med att motivera matroserna. LÄS MER

  4. 4. Omlöp vid småskaliga vattenkraftverk, hållbarhet för både verk och miljö? : Mätning av effektförluster orsakade av omlöpet vid Åby vattenkraftverk i Växjö kommun.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Björn Rydholm; [2017]
    Nyckelord :Measurement of flow; small scale hydropower; bio channel; fishway; energy losses; traversing; turbine flow meter; Mörrumsån; Åby hydropower plant; Sweden’s water framework directive.; Flödesmätning; småskalig vattenkraft; omlöp; fiskväg; energiförluster; traversering; hydrometrisk flygel; Mörrumsån; Åby vattenkraftverk; nya vattendirektivet;

    Sammanfattning : I Sverige finns cirka 2000 vattenkraftverk men endast 10 procent har någon form av omlöp eller annan lösning (Risinger, 2012). Nya, strängare regler håller nu på att införas. Sedan 2014 finns en gemensam strategi från Energimyndigheten och Havs- och vattenmyndigheten för åtgärder i svensk vattenkraft (Risinger, 2014). LÄS MER

  5. 5. Innemiljö ombord en isbrytare : Upplevd luftkvalitet och personlig exponering för luftföroreningar

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Björn Hjelmér; [2017]
    Nyckelord :Indoor environment; exposure; air; quality; fuel; conversion; Innemiljö; miljö; exponering; luft; kvalitet; bränsle; konvertering;

    Sammanfattning : Att arbeta till sjöss innebär många olika arbetsuppgifter och utmaningar men få tänker på hur innemiljön påverkar besättningens hälsa. I och med de nya kraven i SECA området (svavelkontrollområde för Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen med utsläppskrav på max 0,10 viktprocent svavel i bränslet) där fartyg alltså krävs att köra på lågsvavligt bränsle, kan detta medföra en positiv förändring i fartygs innemiljö. LÄS MER