Sökning: "Books and Reading"

Visar resultat 16 - 20 av 804 uppsatser innehållade orden Books and Reading.

  1. 16. Högläsning i förskolan - Utifrån förskollärares resonemang. ”Vi har böcker, vi har tid och vi har barnen så vi ska bara göra det” : En kvalitativ intervjustudie med förskollärare om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linnea Alvarado; Elina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; barns språkutveckling; sociokulturellt perspektiv; boksamtal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt senaste rapporten från PIRLS fortsätter skriv- och läsförståelse hos barn i årskurs 4 att minska, vilket enligt Skolverket är oroväckande. Förskolan är en betydelsefullarena där barn skapar en tidig nyfikenhet till läsningen, och där barnens intresse för att läsa på egen hand skapar en god grund för att vända den negativa trenden senare i grundskolan. LÄS MER

  2. 17. Pleasure reading for development of English as a second language : Pleasure reading at home and its effects in the English classroom. How pleasure reading in English can improve children’s comprehension of and proficiency in English as a second language.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :English; Swedish; grades 4 to 6; English as a second language; language development; reading; pleasure reading; reading for language acquisition; language learning; Engelska; svenska; årskurs 4 till 6; engelska som andra språk; språkutveckling; läsning; nöjesläsning; läsning för språkinlärning; språkinlärning;

    Sammanfattning : This study aims to find an understanding of how pleasure reading outside of a classroom context can assist in the development of English as a second language. The study primarily seeks to examine what teachers and parents say about how the access to and active reading of English books in children’s home environment can benefit their language skills development in the classroom, and this has been done through qualitative interviews. LÄS MER

  3. 18. Läsmotivation i det digitala samhället : En systematisk litteraturstudie om hur lågstadieelevers läslust påverkas av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Olivia Alatalo Nordin; Oskar Krig; Mathilda Kilagård; [2023]
    Nyckelord :Digital; digital tools; reading; primary school; motivation; engagement; teaching;

    Sammanfattning : This systematic literature study aimed to examine what previous research showed in regard to digital reading effects on primary school students' motivation. The world is rapidly changing and becoming more and more digitally influenced. The primary school environment is definitely not an exception from this. LÄS MER

  4. 19. Motivera elever till läsning : Hur lärare kan arbeta för att skapa motivation till och intresse för att öka elevernas läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emin Saranovic; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Reading; The sociocultural perspective; Teachers working methods; Motivation; Läsning; Sociokulturella perspektivet; Lärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på hur lärare i grundskolan tänker och arbetar med hjälp av olika metoder och arbetssätt för att motivera elever till att läsa. I studien genomfördes kvalitativa undersökningar i form av intervjuer med hög nivå av standardisering. Åtta legitimerade lärare deltog i undersökningarna. LÄS MER

  5. 20. Smitta i bilderböcker : En studie ur ett samhällsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anton Brolin; Carola Edqvist; [2023]
    Nyckelord :infection; picture books; preschool; qualitative text analysis; social perspective; bilderböcker; förskola; kvalitativ textanalys; samhällsperspektiv; smitta;

    Sammanfattning : The picture book and reading have a central role in the activities of the preschool, therefore we have chosen to study picture books. We have linked the picture book as a central part of the teaching to the everyday phenomenon of contagion. Infection is common among children in preschool. LÄS MER