Sökning: "Business Tendency Survey"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Business Tendency Survey.

  1. 1. Variation i revision : En kvantitativ studie om revisorers variation i väsentlighetsbedömningen

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Edvin Lingmerth; Gustav Rex; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Magisteruppsats, Civilekonomprogrammet Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, VT 2021 Författare: Edvin Lingmerth och Gustav Rex Handledare: Sven-Olof Yrjö Collin Medbedömare: Elias Bengtsson Examinator: Andreas Jansson Titel: Variation i revison, en kvantitativ studie om revisorers variation iväsentlighetsbedömningen Bakgrund: En grundpelare i dagens revisioner är för revisorn att professionellt bedömaväsentlighet. Väsentlighet är däremot ett komplext begrepp som innefattar flera svårigheter,vilket utgör en problematik av att enskilda revisorer varierar. LÄS MER

  2. 2. Delningskonsumtion och ägandeskap : Hur ägandeskap påverkar konsumenters intention för adoption av korttidshyra inom olika produktkategorier

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Lisa Mattsson; Maja Wenning; [2021]
    Nyckelord :Circular economy; circular business models; sustainability; consumers; sharing economy; collaborative consumption; short-term renting; ownership; endowment-effect; perceived risk; intention for adoption; Cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; hållbarhet; konsumenter; delningsekonomi; delningskonsumtion; korttidshyra; ägandeskap; endowment-effekt; upplevd risk; intention för adoption;

    Sammanfattning : Efterfrågan och konsumtionen av jordens naturresurser ökar ständigt (Lieder & Rashid 2016). Längs med ett konsumtionsmönster som präglas av en mentalitet där produkter används ett fåtal gånger under en begränsad tidsperiod kommer också konsekvenser (Belk 2014a). LÄS MER

  3. 3. Influera i tidningen eller influencer på Instagram? : En kvantitativ jämförelse av hur konsumenters attityd påverkas mot ett varumärke genom influencer marketing i sociala medier jämfört med marknadsföring i traditionella medier

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Petersson; Sofia Svensson; [2020]
    Nyckelord :Instagram; newspaper; Instagram; tidning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: I samma takt som sociala medier växer har också nya marknadsföringsstrategier tillkommit. Vi får reklam från människor som vi själva har valt att följa som gör samarbeten med företag i sociala medier, så kallat influencer marketing. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar företags frivilliga tillämpning av Integrerad rapportering : En kvantitativ studie som undersöker hur kulturella och företagsspecifika faktorer påverkar företags användning av Integrerad Rapportering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Rebecka Fredriksson; Alena Stitkovac; [2020]
    Nyckelord :Integrerad rapportering; frivillig redovisning; Hofstedes kulturella dimensioner; företagsstorlek; lönsamhet; legitimitetsteorin; institutionell teori;

    Sammanfattning : Background: Integrated reporting reflects how a company’s governance, strategy, results and future prospects together with their business model create value in the short, medium and long term. It is a voluntary report to establish. Four factors will be examined to investigate what affects companies voluntary reporting of IR. LÄS MER

  5. 5. Riskattityder inom socialt entreprenörskap : Undersökning av altruismens påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nathalie Lundberg; Desiré Josefsson; [2020]
    Nyckelord :social entrepreneurship; risk; attitude; characteristics; altruism; socialt entreprenörskap; risk; attityd; karaktärsdrag; altruism;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka sociala entreprenörers attityd till risk och om riskattityden har något samband med karaktärsdraget altruism. Tidigare forskning jämför traditionella entreprenörer med sociala entreprenörer i relation till risk och har funnit olika resultat. LÄS MER