Sökning: "Business ethics"
Visar resultat 16 - 20 av 273 uppsatser innehållade orden Business ethics.
16. Närbyråkraten kommer till tals : En kvalitativ studie om närbyråkratens upplevelse av tjänstemannarollenoch handlingsutrymmet i en post-NPM era av styrningsidéer
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att undersöka närbyråkraters upplevelser av sin roll somoffentligt anställd, och sitt handlingsutrymme i en post-NPM era av styrningsidéer. Dettainnebär att kartlägga hur de upplever den komplexa rollen som närbyråkrat och dehandlingsutrymme som det innebär i en politiskt föränderlig miljö. LÄS MER
17. AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning : En översikt av hur AI-teknik kan påverka beslutsdelar inom redovisning
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Alex Lindquist Stefan Pejcic Gustav Skoglund 99/08/17 00/07/13 94/07/12 Titel: AI:s påverkan på beslutsfattande inom redovisning Handledare: Leanne Johnstone Nyckelord: Risk, AI, beslutsprocess, redovisning, etik, osäkerhet Forskningsfrågor: Hur påverkar AI beslutsprocessen och beslutsfattningen inom redovisning? Syfte: Syftet med denna studie är att bidra till kunskapen om AI:s inverkan på redovisningsbeslut samt processen av redovisningsbeslut. Metod: Vi använde en kvalitativ forskningsmetod genom att använda sekundärdata som vår resurs för att förstå hur olika organisationer har närmat sig AI inom redovisning och hur det har påverkat beslutsfattandet inom redovisning. LÄS MER
18. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER
19. Artificial Intelligence Adoption in Software Development, A Qualitative Study on Developers’ Views
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : The sustained continued rapid evolution of Artificial Intelligence (AI) has revolutionised various sectors, including software development. This qualitative study employs a thematic analysis approach to investigate the views of individuals participating professionally and personally in software development, focusing on the adoption of Artificial Intelligence (AI) technologies in the field. LÄS MER
20. Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Ninos Ani Moses Sahyoun Titel: Aggressiva skatteplaneringens påverkan och syn på samhället ur ett företagsperspektiv Handledare: Leanne Johnstone Nyckelord: Aggressiv skatteplanering, skatteplanering, etik samt moral ur ett skatteperspektiv Forskningsfråga/or: Hur påverkas företag av att aggressiv skatteplanering sker i samhället och vad är deras syn på detta? Syfte: Syftet med undersökningen är att förstå mer om företags perspektivet kring aggressiv skatteplanering. Studien ämnar att bidra till den begränsade diskussionen kring om aggressiv skatteplanering är etiskt korrekt. LÄS MER