Sökning: "Butikskedjor"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade ordet Butikskedjor.

  1. 1. Användning av ekologiska och närproducerade livsmedel i ämnet hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Ann-Charlott Olén; Carina Hemmarö; Filippa Svedlund; [2023]
    Nyckelord :ekologiskt; närproducerat; ramfaktorer; hem- och konsumentkunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund Genom att handla närproducerat och ekologiskt är det möjligt att bidra till hållbar utveckling. Enligt det centrala innehållet för hem och konsumentkunskap ska elever utbildas att göra genomtänkta val av livsmedel som främjar deras hälsa, ekonomi och vår miljö. LÄS MER

  2. 2. “MAN FÖLJER RUNT LIKSOM, SOM EN GÅNG. SOM EN BANA. VAR SKA MAN ANNARS GÅ?” En antropologisk studie av upplevelser i prylaffärernas labyrinter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Victor Höghielm; [2022-08-24]
    Nyckelord :Affekt; atmosfär; labyrint-butik; planlösning; konsumtion;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats utforskar besökares relation till butiker med en labyrintliknande planlösning och hur besökarna uppfattar både sortiment, atmosfär och planlösning. Studien visar hur affekt, atmosfär och planlösning påverkar besökarnas beslut gällande att inhandla produkter eller inte. LÄS MER

  3. 3. Småföretagens överlevnad i Visby innerstad : En kvalitativ studie om småföretag inom detaljhandeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elina Cedergren; Frimodigs Ella; [2022]
    Nyckelord :strategic business management; small businesses; sustainable competitive advantages; survival; RBV; strategisk företagsledning; småföretag; hållbara konkurrensfördelar; överlevnad; RBV;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka medvetenheten kring vilka resurser som är viktiga för att småföretag inom detaljhandeln ska överleva i Visby Innerstad. Vidare avser studien att delge tankar kring handeln i Visby innerstad utifrån den lokala konsumentens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. E-handelns olika utmaningar : En studie om de utmaningar e-handeln medför till störrre och mindre städer

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Lindhe; Isak Carlson; [2021]
    Nyckelord :e-commerce; city center and city planning.; E-handel; stadskärna och stadsplanering;

    Sammanfattning : Syftet med detta uppsatsarbete är att undersöka ifall större och mindre städer står inför olika utmaningar i och med den ökade e-handeln som skett under Covid-19.  De metoder som använts är informationssök för att få fram vad tidigare forskning säger angående ämnet. LÄS MER

  5. 5. Engagera på social media. Vilka faktorer driver den svenska konsumenten till Customer Engagement på Instagram?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fred Berntson; Jesse Hannelius; Sebastian Van Dijkman; [2020]
    Nyckelord :Customer engagement; social media; CE; Instagram; Sweden; Market; Store Chain; Retailer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The aim of this study is to examine what attributes that drive the Swedish consumer to CE in Instagram for Swedish chain stores. Methodology: The authors used a quantitative methodology and examined 121 Swedish retailers. LÄS MER