Sökning: "C- funktionsnedsättning"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden C- funktionsnedsättning.
1. Evaluation of Fraction Effective Force during closed chain arm coordination tasks in able-bodied persons and athletes with cerebral palsy : An experimental cross-sectional study
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna masteruppsats är att undersöka effekten av FEF vid genomförande av ettkoordinationstest i övre extremitet i sluten kedja i ett nyutvecklat instrument för att mäta krafti tre riktningar. Syftet är även att se om det finns någon signifikant skillnad mellan enreferensgrupp (AB) och en grupp paraidrottare med cerebral pares (CP). LÄS MER
2. Alla människors (o)lika värde : En studie om inkludering av en mångfald utifrån diskrimineringsgrunderna i sfi-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka i vilken grad lektionsinnehållet på sfi:s högre nivåer (kurs C och D) överensstämmer med läroplanens värdegrundsuppdrag om att utbildningen ska gestalta alla människors lika värde. Detta undersöks genom att ta reda på om en mångfald av olika personer utifrån diskrimineringsgrunderna inkluderas i sfi-läroböcker samt i övrigt lektionsinnehåll. LÄS MER
3. Ensamhet bland äldre: en 10-årig jämförelse
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Problemområde och syfte: Åldrandet kan innebära såväl fysiska som psykiska utmaningar för den enskilde. Kroppen och tillvaron förändras och möjligheterna att delta i sociala nätverk som man gjort tidigare kan begränsas. LÄS MER
4. Utveckla förmågor hos elever i gymnasiesärskolan : Utökade möjligheter till arbete, valmöjligheter och friheter
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Förmågor är något vi alla människor föds med och utvecklar under hela vårt liv. I gymnasiesärskolans läroplan (2013b) dokumenteras förmågor att utveckla under elevens skolgång bl.a. förmågor viktiga för framtida vuxenliv/arbetsliv. LÄS MER
5. Samverkan under övergångar från förskola till skola för barn med intellektuell funktionsnedsättning. En kvalitativ studie av hur samverkan upplevs av vårdnadshavare, förskolelärare och skollärare.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om övergångar från förskola till skola för barn med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet var att undersöka hur barnens vårdnadshavare, förskolelärare och lärare i mottagande skolor upplevde samverkan under övergångsprocessen. LÄS MER