Sökning: "C- lärande och lek förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden C- lärande och lek förskolan.

  1. 1. Framtidens energieffektiva förskola : Gestaltning och formgivning av en naturförskola i passivhusteknik

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Sofia Lööv; [2013]
    Nyckelord :passive house; preschool; patio; environment; nature; freedom; energy efficient; safety; stimulation; freedom with responsibility; social-; economic- and organic sustainaibility; passivhus; förskola; energieffektivitet; miljö; natur; trygghet; stimulans; nyfikenhet; lärande under lek; frihet under ansvar; social-; ekonomisk- och ekologisk hållbarhet;

    Sammanfattning : Daggkåpan är en förskola som projekterats i passivhusteknik. Förskolan är en naturförskola, vilket främst innebär att i stort sett all verksamhet bedrivs utomhus. Byggnaden är i två plan vilket gör att tomtarean kan utnyttjas till mer utomhusvistelse. Förutsättningar för att bedriva verksamheten inomhus finns även. LÄS MER

  2. 2. Lek, lärande och utveckling - en litteraturstudie om barns lek

    C-uppsats,

    Författare :Malin Spencer; [2011]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; förskolan; pedagoger; kv;

    Sammanfattning : Vi har haft som avsikt att belysa vikten av att arbeta med leken som enmedveten metod för barns lärande. Vårt syfte med arbetet är att fördjupa vår förståelsekring barns lek, lärande och utveckling i förskolan. Vi har haft för avsikt att synliggöra olikaperspektiv och förhållningssätt kring lek. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers delaktighet i leken på förskolan - En studie om pedagogers medverkan och inställning till lek ur så väl vuxen- som barnperspektiv.

    C-uppsats,

    Författare :Annika Jarnesand; Glenn Löfström; [2011]
    Nyckelord :Lek. Pedagoger. Delaktighet. Medvetenhet. Pedagogi;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte är fokusera på pedagogers delaktighet i leken och hur de tar in barns perspektiv för att främja lärande.Vår huvudfråga är att söka reda på vilken form pedagogernas delaktighet tar sig i leken. Vi har genomfört enkvalitativ studie och gjort intervjuer med pedagoger och barn på vår VFU-förskola. LÄS MER

  4. 4. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER

  5. 5. MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Bengtsson; Skapande verksamhet för tidigare åldrar Matematik; [2011]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; lpfö 98; didaktiska verktyg; ;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING:Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringarsmatematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jagmig frågorna: Hur ska Sverige vända den sjunkande trenden inom ämnet matematik? Vadbehövs, är det andra undervisningsformer eller didaktiska medel som behövs? Syftet med denna uppsats är att diskutera varför det är viktigt med matematik redan iförskolan, och hur man som pedagog kan arbeta med att synliggöra matematiken för barnen. LÄS MER