Sökning: "C- uppsats barnlitteratur"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden C- uppsats barnlitteratur.

  1. 1. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER

  2. 2. Byta roller eller bryta roller – bilderböcker ur ett genusperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Susanna Bothén; Elenor Vennström; [2009]
    Nyckelord :Genus; k;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Bakgrund: Genus är något som påverkar hela vårt samhälle i alla aspekter och situationer. Som lärare bör man vara medveten om den genusordning som finns och tillsammans med sina elever ifrågasätta och diskutera den. Därmed anser vi att temat genus är något man bör uppmärksamma och ständigt arbeta med i skolan. LÄS MER

  3. 3. Högläsningens möjligheter - för barns lärande och utveckling i undervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emelie Wärmé; Emilie Alfredsson; [2008]
    Nyckelord :Högläsning; barnlitteratur; textanalys; lärande ge;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vårt syfte med examensarbetet är att belysa betydelsen av högläsning av barnlitteratur förelevernas utveckling och lärande i undervisningen. I vår kommande yrkesroll som lärare kandet ibland upplevas som svårt att finna lustfyllda former på lärandet. LÄS MER

  4. 4. Barns mångkulturella formningar genom barnlitteraturen : Utifrån kvalitativ textanalys uförd på ett urval av Astrid Lindgrens verk

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Nadja Edlund; [2008]
    Nyckelord :Multi-culture; the literary view; children’s perceptions; Astrid Lindgren; Mångkultur; litteratur perspektiv; barns formning; Astrid Lindgren;

    Sammanfattning : Abstrakt Examinationsnivå: Examensarbete, 15 högskolepoäng, inom lärarprogrammet Högskolan i Gävle Titel: Barns mångkulturella formningar genom barnlitteraturen: Utifrån kvalitativ textanalys utförda på ett urval av Astrid Lindgrens verk Författare: Edlund, Nadja                                                                                                         Termin och år: Ht 2008                                                                                                           Institution: Institutionen för Pedagogik, didaktik och psykologi. Handledare: Daniel Pettersson                                                                                    Nyckelord: Mångkultur, litteratur perspektiv, barns formning, Astrid Lindgren   Syftet med uppsatsen är undersöka vilka värderingar som ingår i benämningen mångkultur samt hur barns mångkulturella uppfattningar formas genom barnlitteratur representerad av utvalda verk författade av Astrid Lindgren. LÄS MER

  5. 5. Barnboksförfattande ur ett genusperspektiv ­ En studie om skapandet av "Pim och den

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Westberg; Lovisa Nilsson; [2007]
    Nyckelord :genus; könsutveckling; identitetsutveckling; könsr;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med den här uppsatsen är att producera en berättelse för barn föratt kunna diskutera barns könsidentitet och genusrelaterade frågor. Under vårverksamhetsförlagda utbildning har vi sett att böcker på förskolor och skolor används på etticke reflekterande sätt. LÄS MER