Sökning: "CIP-teorin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet CIP-teorin.

  1. 1. Det måste finnas något mer? : Det karriärvägledande samtalets potential för främjandet av anställdas karriärhälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Matilda Hedman; Johanna Ander; [2023]
    Nyckelord :Career transitions; Career guidance-counselling; Career-health; Career stuckness; Lifelong learning; Karriärövergångar; Karriärvägledning; Karriärhälsa; Fastbrändhet; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : This study wants to investigate internal driving forces of employees who want a career change, what type of career-related support they need to move forward, and how this support can be made available, as well as their thoughts on the potential of career-interventions supporting the career-health of employees. Peavy’s socio-dynamic counseling theory, Antonovsky’s SOC and previous studies on career-counselling and health build the theoretical framework for the study. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesvägledare med särskilt uppdrag! : Vägledning & valkompetens i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Hagel; Eva-Christin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Career management skills; guidance; special school; intellectual disabilities; IF; Valkompetens; vägledning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : The purpose of study is to investigate how guidance couselors in year 7-9 in primary school, work with students with intellectual disabilities, IF, to strengthen students´career management skills before various future choices, especially the choice of upper secondary special school. The study is carried out with qualitative semi-structured interviews with eight guidance counselors, all of whom have mentoring assignment for the special school. LÄS MER

  3. 3. Ensamkommande ungdomars syn på framtida karriärval : En studie om ensamkommande ungdomar som omfattas av den nya gymnasielagen och deras tankar om framtida karriärval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mona Zhang; Alice Troedsson; [2021]
    Nyckelord :Ensamkommande ungdomar; Den nya gymnasielagen; karriärval; möjligheter och begränsningar;

    Sammanfattning : Ensamkommande ungdomar som omfattas av den nya gymnasielagen har andra förutsättningar till skillnad från andra individer. Med tanke på målgruppens nuvarande situation kan varje karriärval både begränsa men också ge möjligheter för framtida karriärmål. LÄS MER

  4. 4. Studie- och yrkesvägledares upplevelser av e-vägledning : Möjligheter och utmaningar med IKT i vägledningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Holmgren Ejderfelt; Madeleine Åsbrink; [2020]
    Nyckelord :e-vägledning; studie- och yrkesvägledare; CIP-teorin; IKT; informations- och kommunikationsteknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur studie- och yrkesvägledare upplever att e-vägledning fungerar i syfte att öka elevernas valkompetens. Studien utgick från frågeställningar kring hur studieoch yrkesvägledare upplever e-vägledning samt vilka utmaningar och möjligheter det finns med evägledning jämfört med traditionell face-to-face vägledning. LÄS MER

  5. 5. Brytpunkten mellan högskolestudier och arbetsliv : Studenters syn på möjligheter efter studierna samt lärosätets karriärvägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fredrik Morin; Jessica Selin; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om brytpunkten som uppstår när högskolestudierna ska avslutas, med fokus på hur brytpunkter påverkar studenternas handlingshorisonter och vilka förväntningar som studenterna uttrycker i samband med denna brytpunkt samt hur utformningen av karriärvägledning eventuellt kan förändras för att understödja studenter inför denna brytpunkt. Studien utgår från studenternas perspektiv på brytpunkten, den uppfattade handlingshorisonten och uppfattade behovet av karriärvägledning. LÄS MER