Sökning: "CSR kommunicera"

Visar resultat 1 - 5 av 139 uppsatser innehållade orden CSR kommunicera.

  1. 1. Hållbarhetsredovisning bankväsendet : En studie om hur Swedbank kommunicerar sitt miljöansvar i sina hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam de Dampierre Duval; Haysem Salih; [2024]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; Banker; Indirekt påverkan; Ansvar; Miljö; CSR;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks Swedbanks hållbarhetsrapporter med ett fokus på kommunikationen av deras indirekta miljöansvar. Studien tillämpar en kombinerad kvalitativ och kvantitativmetod för att analysera hur Swedbank införlivar hållbarhetsaspekter i sina affärsstrategier och hur dessa åtgärder kommuniceras genom hållbarhetsrapportering. LÄS MER

  2. 2. “En förändring för en bättre värld” En studie om att organisera CSR- och hållbarhetsarbete, samt att skapa värde

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Saga Greby; Amanda Ellebrant; [2023-02-16]
    Nyckelord :CSR- och hållbarhetsarbete; Organisering; Koncernstruktur; Värdeskapande;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling har länge varit ett aktuellt ämne som diskuterats i samhället. En hållbar utveckling handlar om att värna om jordens resurser för att även nästkommande generationer skall kunna leva ett gott liv på denna planet. En aktör som har stor påverkan på samhällets hållbara utveckling är företag. LÄS MER

  3. 3. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsredovisningar: att kommunicera utvecklingen och konsekvenserna av sin verksamhet : En kvalitativ studie om sex företag inom den svenska dryckesbranschen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Tom Andersson Landén; André Orellana von Essen; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Communication; CSR; The Swedish beverage industry; Annual accounting act.; Hållbarhetsredovisning; Kommunikation; CSR; Svenska dryckesbranschen; Årsredovisningslag.;

    Sammanfattning : Sedan flera år tillbaka har det diskuterats hur samt vilket ansvar som företag bör ta inom samhället. Idag är det en självklarhet att företag bör arbeta för hållbarhet samt med Corporate Social Responsibility samtidigt som de måste redovisa sitt arbete enligt lag. LÄS MER

  5. 5. Vilka motiv finns för att implementera hållbarhetsredovisning : Ett arbete om motiven kring hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Axel Fors; William Nordquist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Hållbarhetsredovisningen är något som blivit allt vanligare hos fastighetsföretag runt om i samhället. Till följd av förändringarna är dagens redovisning påväg att bli inaktuell, konsulter och revisionsföretag poängterar därför att hållbarhet och CSR kan bli lönsamt ur ett långsiktigt perspektiv. LÄS MER