Sökning: "CSR kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden CSR kultur.

  1. 1. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning och intressenters involvering : En kvalitativ studie om hur företag involverar sina intressenter i sin hållbarhetsredovisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jovana Blagojevic; Emilia Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability reporting; stakeholders; inclusion; purpose; CSR; GRI; stakeholder theory and legitimacy theory; Hållbarhetsrapportering; intressenter; involvering; syfte; CSR; GRI; intressentteori och legitimitetsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna rapport är att öka förståelsen hur företag inom olika branscher i Dalarnas län involverar intressenter i sin hållbarhetsredovisning. Ytterligare är syftet att förstå vilka riktlinjer och standarder som följs. Metod: Uppsatsen tillämpar en kvalitativ metod med en induktiv ansats och deduktiva inslag. LÄS MER

  3. 3. Unga konsumenters attityder till socialt ansvarstagande inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alma Sander; Carl Lindblad; [2023]
    Nyckelord :CSR; young consumers; social responsibility; strategic communication; sustainable brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka unga konsumenters attityder till företags sociala ansvarstagande. Forskningsfrågorna är 1. Hur ser unga konsumenters attityder ut till socialt ansvarstagande? 2. LÄS MER

  4. 4. Promotion and Protection of Human Rights in the context of Corporate Social Respnsibility by hotels in Zanzibar. : A Minor Field Study

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Melinda Pihlstål; [2023]
    Nyckelord :Human Rights; Corporate Social Responsibility; Hotel Industry; Tourism; Zanzibar;

    Sammanfattning : This minor field study is an explorative analysis of the promotion/protection of human rights in the context of corporate social responsibility by two hotels in Zanzibar. The aim of the thesis is to analyze the motivations of the CSR practices of two hotels in Zanzibar and if the CSR practices can be used to promote/protect stakeholders human rights. LÄS MER

  5. 5. Kvinnor i styrelser – endast för symbolik : Könsmångfaldens påverkan på företagets CSR-ranking, en kritiskt diskuterande studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linnéa Virtanen; Elin Karlsson; [2023]
    Nyckelord :CSR; Small-Cap list; Mid-Cap list; Large-Cap list; Critical Mass Theory; Women; Gender diversity; CSR; Small-Cap listan; Mid-Cap listan; Large-Cap listan; Critical Mass Theory; Kvinnor; Könsmångfald;

    Sammanfattning : Orsaken till att denna studie genomförts var för att framhäva det ojämnställda förhållande som råder i svenska företagsstyrelser. Vidare har uppsatsskribenterna studerat om förekomsten av kvinnor i svenska företagsstyrelser påverkar företagens CSR-ranking. Detta grundades i tidigare studier som har visat att så är fallet. LÄS MER