Sökning: "CSR metod"

Visar resultat 1 - 5 av 645 uppsatser innehållade orden CSR metod.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Vinst och hållbarhet i bolagsstyrningen - Förhållandet mellan bolagsledningens handlingsutrymme att agera hållbart och det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Louise Edelstam; [2024]
    Nyckelord :vinstsyftet; bolagsstyrning; CSR; hållbart företagande; hållbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : De senaste årens intensifierande globalisering och växande klimatkris har lett till en allt hetare diskussion om företagens påverkan på klimatet, vilket har resulterat i att företagen i dagens samhälle förväntas och är skyldiga att ta ett större ansvar för att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter utifrån exempelvis CSR eller ESG. Trots detta utgör vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER

  3. 3. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Hur ser sambandet mellan Corporate Social Responsibility och Earnings Management ut bland börsnoterade företag inom EU?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Rikard Eriksson; Felix Lindeborg; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Earnings Management; ESG; Accrual Earnings Management; Real Earnings Management; International Financial Reporting Standards; Global Reporting Initiative;

    Sammanfattning : Titel: Hur ser sambandet mellan Corporate Social Responsibility och Earnings Management ut bland börsnoterade företag i EU?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Felix Lindeborg och Rikard Eriksson Handledare: Jan SvanbergDatum: 2024 - Januari Syfte: Undersöka sambandet mellan Corporate Social Responsibility och Earnings Management bland börsnoterade bolag inom Europeiska unionen. LÄS MER

  5. 5. Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Paulina Borg; Natalie Grossmann; [2024]
    Nyckelord :CSR-reporting; ESG; greenwashing; logistic; signaling; CSR-performance; CSR-rapportering; ESG; greenwashing; logistik; signalering; CSR-prestation;

    Sammanfattning : Titel: Är logistikföretagens CSR-rapportering ett verktyg för att signalera uppriktigt ansvar eller ett tecken på greenwashing?  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Natalie Grossmann och Paulina Borg Handledare: Jan Svanberg Datum: 2024 - Januari Syfte: Corporate Social Responsibility (CSR) är en central fråga till följd av den globala klimatkrisen och en ökad medvetenhet bland intressenter, där logistiksektorn i synnerhet står inför betydande utmaningar. Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan CSR-prestation och CSR-rapportering för logistikföretag utifrån ett signalerings- respektive greenwashing perspektiv. LÄS MER