Sökning: "CSR statistik"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden CSR statistik.

  1. 1. To be sustainable or to be fashionable? That is the question... : A quantitative study of the consumer's perspective on CSR in the fast fashion industry

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Maja Hörnell; Emma Alsaker; [2023]
    Nyckelord :CSR; fast fashion; consumer behaviour; purchasing decision; ethic; greenwashing; brand image; CSR; konsumentbeteende; fast fashion; köpbeslut; etik; greenwashing; varumärkesbild;

    Sammanfattning : The purpose of the paper is to create a deeper understanding of the effects a company’s CSR activities have on consumers' purchase decisions in the fast fashion industry. Additionally, how consumers' brand image changes when a company does not meet the criteria for CSR initiatives. LÄS MER

  2. 2. Unga konsumenters attityder till socialt ansvarstagande inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Alma Sander; Carl Lindblad; [2023]
    Nyckelord :CSR; young consumers; social responsibility; strategic communication; sustainable brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka unga konsumenters attityder till företags sociala ansvarstagande. Forskningsfrågorna är 1. Hur ser unga konsumenters attityder ut till socialt ansvarstagande? 2. LÄS MER

  3. 3. ESG-betygets validitet och förmåga att representera brister i företagens ansvarstagande för hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Cornelia Berglund; Elin Nyström; [2022]
    Nyckelord :ESG Score; CSR; social dimension; controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; ESG-betyg; CSR; sociala dimensionen; kontroverser; legitimitetsteorin; intressentteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Pålitliga ESG-betyg är en förutsättning för bedömning av företagens hållbarhetsarbete. Forskare har ifrågasatt betygens validitet, vilket lett till en ny ESG-metodologi, där kontroverser används som en proxy för bristande ansvarstagande. LÄS MER

  4. 4. Corporate Social Responsibility and Financial Performance in the Energy Sector : A Quantitative Study Examining European Energy Companies

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/IHH, Nationalekonomi, Finansiering och Statistik

    Författare :Carolin Cedermark; Suvi Taimisto; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As the cornerstone of almost all economic activity across the world, the energy sector plays a vital role in the transition to sustainable business operations and living. The urgent situation of climate change has likewise increased the pressure on corporations to act in a more sustainable manner. LÄS MER

  5. 5. Institutionella investerares preferenser för ES-kriterier : En kvantitativ studie inom området företagsekonomi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Melisa Tatarevic; Alexandra Berg Nordström; [2022]
    Nyckelord :Sustainability performance; ESG Score; Corporate Social Responsibility CSR ; Social Responsibility Investments SRI ; Institutional investors; Environmental and social performance; Hållbarhetsprestanda; ESG-betyg; Företagens sociala ansvar CSR ; Socialt ansvarsfulla investeringar SRI ; Institutionella investerare; Miljö- och social prestanda;

    Sammanfattning : Titel: Institutionella investerares preferenser för ES-kriterier Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Melisa Tatarevic och Alexandra Berg Nordström Handledare: Jan Svanberg Datum: 2022 - Januari Syfte: Intressenternas ökade behov av insyn i miljö-, sociala- och styrningsfrågor har givit stor vikttill hållbarhetsrapportering världen över. Denna studie syftar till att undersöka huruvidainstitutionellt ägande beror av ES-kriterier och ger nytt ljus åt forskningen med fokus på bådepositiva och negativa aspekter av ES-kriterier. LÄS MER