Sökning: "CSR-strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade ordet CSR-strategier.

  1. 1. CSR som legitimeringsstrategi : En textanalys av kommunikationen kring socialt ansvar hos Swedish Match och Japan Tobacco International

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Henrik Lindkvist; Amanda Malm; [2023]
    Nyckelord :CSR; CSR-communication; legitimacy; controversial industries; tobacco industry; WPR;

    Sammanfattning : An organisation's survival depends on being considered legitimate through the eyes of society. Through CSR-work, organisations strive to appease stakeholders in order to reach and maintain legitimacy. In controversial industries this work is significantly harder, for such businesses often cause harm to human health, society and/or environment. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhet och varumärke : En analys av Nikeoch H&M:s CSR Strategier

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Rohey Secka; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur Nike och H&M har använt CSR som en kommunikationsstrategi för att bygga starka varumärken genom deras kollektioner “Move to Zero” och "Buttons with Impact”. Syftet var även att undersöka hur deras CSR strategier har nått ut till konsumenterna ur ett konsumentperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Miljökontroversers effekt på företags Environmental Pillar Score och CSR-strategier : En studie av 309 företag inom industrisektorn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Amanda Henriksson Lindberg; Sara Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Miljökontroversers effekt på Environmental Pillar Score och CSR-strategier – enstudie på 309 företag inom industrisektorn. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Sara Lundqvist och Amanda Henriksson Lindberg Handledare: Jan Svanberg Datum: januari 2022 Syfte: Syftet med studien var att undersöka om det fanns ett kausalt samband mellanmiljökontroverser och Environmental Pillar Score i industrisektorn. LÄS MER

  4. 4. Intressentprioritering och CSR-strategier inom densvenska gruvindustrin : en studie om hur intressenter identifieras och prioriteras inomgruvindustrin, samt hur dessa integreras i företagens CSR-strategier

    Master-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Julio Guerra; Simon von Bothmer; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Sociala kontroverser och dess påverkan på den sociala dimensionen av ESG : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ann-Kristin Karlsson; Nina Korhonen; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG; social dimension; social controversies; stakeholder theory; legitimacy theory; CSR; ESG; sociala dimensionen; sociala kontroverser; intressentteorin; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om sociala kontroverser förklarar eventuella förändringar i ESG-betygets sociala dimension, samt om involvering i kontroverser leder till förbättrade CSR-strategier. Tidigare forskning har påvisat diverse problem gällande tillförlitligheten i ESG-bedömningar och olika kontroverser har medfört en negativ påverkan på ESG-betyget. LÄS MER