Sökning: "Camilla Jonasson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Camilla Jonasson.

  1. 1. Det spretiga uppdraget : En kvalitativ studie om specialpedagogens yrkesroll i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Grahm; Anna Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jurisdiktion; kontextuell; otydlighet; professionsteori; specialpedagog; uppfattning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Eftersom det inte finns några nationella riktlinjer för en specialpedagog i förskolan att utgå ifrån i sitt yrkesutövande så är det intressant att undersöka hur denna otydlighet utifrån befintliga lagar och styrdokument skulle kunna påverka uppfattningar om specialpedagogens yrkesroll i förskolan samt uppfattningar om specialpedagogens förutsättningar för adekvata arbetsområden i förskolan. I denna kvalitativa studie svarade rektorer, specialpedagoger och förskollärare på en E-postenkät, vilken ämnade att ge svar på vilka uppfattningar informanterna hade avseende specialpedagogens yrkesroll och arbetsområden i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelser av att främja barn till delaktighet i vårdmöten : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Teija Jonasson; Camilla Karlsson; [2021]
    Nyckelord :sjuksköterska; upplevelser; barn; deltagande; beslutsfattande; kommunikation;

    Sammanfattning : Barns delaktighet är ett aktuellt ämne inom hälso och sjukvård om hur sjuksköterskan ska få barnet involverat i sin vård. Det har stärkts av att barnkonventionen har blivit lag i Sverige 1 januari 2020. LÄS MER

  3. 3. Hur ska alla lyckas? : En studie om metoder och arbetssätt för att förebygga läs- och skrivsvårigheter för barn i år F-3

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Österlund; Carina Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Kartläggning; screeningtest; läs-och skrivsvårigheter; proaktiv undervisning; förebyggande undervisning; specialpedagogik; språkutveckling; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur pedagoger från F-3 kartlägger och arbetar förebyggande med läs- och skrivsvårigheter i skolan.  Enkätfrågor skickades till rektorer i 12 kommuner i Kalmar län och det kom in 34 enkätsvar. Frågeställningarna tog upp vilka tidiga insatser och vilket material som används i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskans upplevelse av läkemedelsdelegering i kommunal hemsjukvård

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Lena Jonasson; Camilla Naurin; [2017]
    Nyckelord :distriktssköterska; hemsjukvård; läkemedelsdelegering; helhetsansvar;

    Sammanfattning : För att möta ett växande vårdbehov har hemsjukvården utvecklats till en alltmer komplex verksamhet. I takt med ett allt bredare sjukdomspanorama i patientens hem ställs högre krav på vårdpersonalen inom hemsjukvården. Distriktssköterskan har ett helhetsansvar i hemsjukvården att leda vården så att den blir god och säker. LÄS MER

  5. 5. Lärplattan i förskolan : - en kvalitativ studie om hur fyra förskollärare utformar sin undervisning med lärplattor i barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Camilla Jonasson; Stina Nymoen; [2017]
    Nyckelord :Design for learing; design in learning; preschool; digital tablet; interview; observation; collaborative learning; Design för lärande; design i lärande; förskola; intervju; observation; lärplatta; kollaborativt lärande; sociala medier;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av förskolan är ett faktum och läroplanen för förskolan är under förändring. Denna förändring kräver ökad kompetensutveckling för förskollärare eftersom ansvaret vilar hos dem att förse de stora barngrupperna med kunskap som de har rätt till. LÄS MER