Sökning: "Camilla Ottosson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Camilla Ottosson.

  1. 1. Den materialistiska styrningen i förskola, skola och samhälle

    C-uppsats,

    Författare :Camilla Hederstedt; Petra Ottosson; [2011]
    Nyckelord :Konsumtion; barn; fantasi och kreativitet; hållbar;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka barns konsumtion. Vad kommer barnens inställning till konsumtion från? Kandet bero på: media, den kulturella miljön, den hegemoniska praxisen eller de styrande socioekonomiskaförutsättningarna i barnens närmiljö?Vi vill vidare koppla detta till hur barn upplever sin status i samband med sina ägodelar och titta på vad deraskonsumtion får för konsekvenser, både ur perspektivet värdegrund och hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Bildämnets roll i skolan; En fråga om den enskilda lärarens intresse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Camilla Ottosson; [2011]
    Nyckelord :bildundervisning; kreativitet; skapande;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om bildämnets roll i undervisningen. Den huvudsakliga frågeställning som arbetet cirkulerar kring kan uttryckas på följande vis hur hanteras arbetet med bilder, och bildämnet i synnerhet, av lärare i yngre årskurser, i den svenska grundskolan? Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer som datainsamlingsmetod och min intervjuguide var semistrukturerad, då jag ville att intervjuerna skulle upplevas som samtal snarare än en utfrågningsprocess. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskans upplevelser av mötet med människor från andra kulturer : Svårigheter och möjligheter

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för hälsa

    Författare :Emma Ottosson; Camilla Perland; [2008]
    Nyckelord :Kommunikation; kultur; mångkulturell vård; sjuksköterska; Sverige; upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många av de människor som kommer som invandrare, asylsökande och flyktingar till Sverige kommer någon gång i kontakt med sjukvården. Detta gör att sjuksköterskorna ställs inför möten med människor från andra kulturer, med en annan uppfattning om hur de vill bli omvårdade än vad sjuksköterskan är van vid. LÄS MER

  4. 4. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen av sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Pernilla Salomonsson; Camilla Gunnarsson; [2007]
    Nyckelord :Sagans betydelse i förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER

  5. 5. Sagans betydelse i förskolan : Vad förmedlas till barnen genom sagan när den berättas/läses från bok? Vilka skillnader kan vi utläsa?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Ottosson; Camilla Gunnarsson; Pernilla Salomonsson; [2007]
    Nyckelord :saga;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att synliggöra barn och pedagogers föreställningar kring vilken betydelse sagan, sagoläsning och sagoberättandet har? Hur kan vi på bästa sätt använda sagan i verksamheten? Vi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod, där vi undersökte två olika typer av sagosituationer. Det var en berättarsituation utan bok samt en sagoläsningssituation från bok. LÄS MER