Sökning: "Cecilia Jönsson"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Cecilia Jönsson.
1. Compassion Fatigue: När kraften att vårda tar slut : En litteraturöversikt om sjuksköterskans upplevelser
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : .... LÄS MER
2. Livräddande kommunikation : En multimodal analys av relationsbyggande på Sjöräddningssällskapets Instagram.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sjöräddningssällskapet använder Instagram i relationsbyggande syfte. Inläggens bilder och respektive bildtext analyseras med grund i den systemisk-funktionella lingvistikens interpersonella metafunktion (Holmberg & Karlsson 2019, Björkvall 2019) och uppsatsen utgår från ett kritiskt diskursperspektiv (Fairclough, 1995). LÄS MER
3. Kartläggning av smärtproblematik och träningsvanor hos en grupp ryttare
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Ridsport är Sveriges näst största idrott sett till antalet deltagare. Den har en hög skadefrekvens, och vanligast är fall- och krosskador. Tidigare studier har dock även visat att smärta som uppstår på grund av stressreaktioner på skelett och muskler också är vanligt förekommande bland ryttare. LÄS MER
4. Högläsning som språkutvecklande metod i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet har varit att undersöka hur förskollärare i förskoleklass ser på högläsning som en språkutvecklande metod. Ser de några goda språkutvecklande förtjänster och upplever de några utmaningar med metoden. LÄS MER
5. Att möta flerspråkighet i förskolans undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sverige är ett mångkulturellt samhälle där det talas många olika språk och trots den språkliga mångfalden sker enligt (Cummins, 2017) undervisningen på svenska. Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare arbetar med flerspråkighet utifrån läroplanens undervisningsbegrepp. LÄS MER