Sökning: "Children with typical language development"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Children with typical language development.
1. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER
2. Vokalfält och formantfrekvenser hos barn med svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att undersöka formantfrekvenser F1 och F2 i svenskans nio långa vokaler /ɑː, ɛː, uː, oː, iː, eː, øː, yː, ʉː/ samt avstånd mellan vokaler /i, ɛ, ɑ, u/ i vokalfält hos barn med typisk talspråksutveckling som hade svenska som modersmål i årskurs 3, 4 och 5. Normaldata för F1 och F2 är relevant då flera kliniska grupper har rapporterats avvika för dessa akustiska mått. LÄS MER
3. Förmågan att använda betoningsmönster och relationen till expressiv grammatik och fonologi hos barn med typisk språkutveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syfte: Studien syftade till att undersöka om det fanns en relation mellan barns prosodiska och expressiva grammatiska förmågor samt hur förmågan att använda betoning hos barn med typisk språkutveckling kan beskrivas. Metod: Tolv barn i åldrarna 3;7–6;11 med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER
4. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning
Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER
5. Retrieval practice eller kontextuellt lärande? -en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning
Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Isaksson, Anders och Karlsson, Sara (2020). Retrieval practice eller kontextuellt lärande?-en interventionsstudie om ordinlärning hos högstadieelever med språkstörning. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER