Sökning: "Choral Education"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Choral Education.

  1. 1. Att bedöma körsång : en fenomenografisk studie om musiklärares uppfattningar av bedömning i körsång på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Olle Moensjö; [2023]
    Nyckelord :assessment; choir singing; grading; music education; upper secondary school;

    Sammanfattning : To assess choir singing is a phenomenon that has been researched for several decades.What has been relevant in previous research is what to assess in choir singing and howit ́s done. This study explore upper secondary choral teachers ́perception of assessmentin choir singing. LÄS MER

  2. 2. "Ligger man på en E-nivå på kören och A-nivå på ensemble så kan det inte bli så himla högt betyg": En studie om ämnesintegration och bedömning i kursen Ensemble med körsång

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Frida Johansson; Josefin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Ensemble med körsång; Återkoppling; Ämnesintegration; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Assessment; Educational Science ensemble with choral singing; Feedback; Integrating subjects; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In order to uncover high school teachers’ and high school student’s experience of assessment and subject integration proportion of the course Ensemble with Choral Singing, a study was conducted, comprised of interviews with teachers and a survey that was provided to students. Our curiosity about the subject is based on a concept a classmate encountered during our internship, namely “ensemble med körtvång”. LÄS MER

  3. 3. Sång i grundskolan : En kvalitativ fenomenografisk studie om elever och lärares uppfattningar om sång i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Johan Holmquist; [2020]
    Nyckelord :Song pedagogy; song didactics; song teaching; song motivation; Sångpedagogik; sångdidaktik; sångundervisning; sångmotivation;

    Sammanfattning : finns flera olika orsaker till att elever väljer att sjunga eller inte. I min studie vill jag undersöka de bakomliggande faktorerna till det. Aspekter som diskuteras kring är genus, identitet och självbild, självförtroende, motivation, läroplanen, betyg och bedömning samt didaktik. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan inte leva om det inte är rent!" - En intervjustudie där tre körledare beskriver sitt arbete med intonation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ellinor Wikström; [2019]
    Nyckelord :Intonation; Kör; Körledning; Musikpedagogik; Sång; Tonhöjd; Utbildningsvetenskap; Choir; Choral leading; Educational Science; Music Education; Pitch; Singing; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate and compare how three experienced choir leaders describe their work with intonation in their choirs. The intention is to find out what factors they mean affect the intonation and what working methods they consider effective to achieve a good intonation in the choir. LÄS MER

  5. 5. Pop- och jazzkör på riktigt - En kvalitativ studie om tre körledares repetitionsarbete och tillvägagångssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johannes Rückert Becker; [2019]
    Nyckelord :A cappella; jazz; körledning; körsång; populärmusik; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; choir conducting; choral singing; contemporary music; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att fördjupa kunskapen kring arbetet med körer inom genrerna pop och jazz samt redogöra för vilka arbetsområden några framstående körledare delar upp arbetet inom. Bakgrunden till studien är författarens egna upplevelser av körsång på universitetsnivå och den upplevda bristen på kunskap kring hur ett lämpligt repetitionsarbete arrangeras inom dessa genrer. LÄS MER