Sökning: "Cognitive disabilities"

Visar resultat 1 - 5 av 154 uppsatser innehållade orden Cognitive disabilities.

  1. 1. Patienters röst efter stroke : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Julia Hallberg; Linda Runge Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Patient experience; Patient perspective; Stroke; Stroke care; Qualitative; patient; upplevelse; stroke; omvårdnad; kvalitativ;

    Sammanfattning : Background: Stroke is a common health problem and one of the most frequent causes of disability among adults. Stroke is a collective term for cerebral infarction or brain bleeding, both of which can lead to death. Due to the injury caused by a stroke, patients may experience various symptoms depending on which part of the brain that is affected. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda patienter med stroke : En kvalitativ litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Patricia Ienesel; Elin Melliander; [2024]
    Nyckelord :experiences; nurse; person centered care; stroke; erfarenheter; personcentrerad omvårdnad; sjuksköterskor; stroke;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det är 25% av världens befolkning som drabbas av stroke någon gång under sin livstid. Stroke är ett samlingsnamn för minskad eller avsaknad av blodtillförsel till hjärnan. Patienter som drabbas av stroke får i stor utsträckning nedsatta kognitiva och motoriska funktioner. LÄS MER

  3. 3. Insights of an accessible e-commerce website : Investigating cognitive accessibility in the checkout process

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Sanna Jangklint; [2023]
    Nyckelord :Web accessibility; Cognitive accessibility; E-Commerce; Digital checkout; Cognition;

    Sammanfattning : Accessible web interfaces are crucial for the inclusion and independence of all groups in society. Cognitive accessibility aims to make content more accessible for individuals with cognitive disabilities, such as people with learning disabilities (e.g. dyslexia, dysgraphia) and age-related disabilities (e. LÄS MER

  4. 4. Kognitiv tillgänglighet på folkbibliotek : En kvalitativ intervjustudie om kognitiv tillgänglighet för personer med kognitiva funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Alm; Karin Alm; [2023]
    Nyckelord :bibliotek; kognitiv tillgänglighet; kognitiv funktionsnedsättning; information; informationskategorier; biblioteksutveckling; bemötande; delaktighet;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute with knowledge on how library staff work to increase cognitive accessibility for people with cognitive disabilities in libraries. According to the Swedish Library Act and The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities (UNCRPD), people with cognitive disabilities are a priority group. LÄS MER

  5. 5. Hur kan 2E-elever stöttas i sin läsutveckling?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Matilda Jönsson; Sofia Nordström; [2023]
    Nyckelord :2E – Reading disabilities – Reading development - Support - Gifted - Twice Exceptional;

    Sammanfattning : Twice Exceptional students, gifted students with learning disabilities, run a higher risk of becoming homebound and leaving primary school without grades. Supporting Twice Exceptional students in their reading development is a tricky track and research results are very limited. It is therefore necessary to contribute to new knowledge in the field. LÄS MER