Sökning: "Colnerud"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet Colnerud.

  1. 1. "Det bara är och liksom skaver lite ibland, och så ibland blir det så bra!" : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt i relation till rättvisa

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Roos; Elin Behrens; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Rättvisa; Arbetssätt; Yrkesspråk; Colnerud.;

    Sammanfattning : Rättvisa är ett begrepp som inte står utskrivet i förskolans läroplan, däremot finns det enligt tidigare forskning inbäddat i värdegrunden. Eftersom begreppet är inbäddat i värdegrunden gås det ofta förbi oreflekterat hos förskollärare, vilket kan leda till brister i yrkesspråket. LÄS MER

  2. 2. Relationer i blickfånget : Ett pedagogperspektiv på lärar-elev-relationen i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Antonia Ljungmark; [2022]
    Nyckelord :educational sciences; pedagogy; teacher-student relationships; relationships; relationship work; relationship skills; schoolage educare centres; leisure centres; teaching at the leisure center; individual perspective; social interaction; collegial support; utbildningsvetenskap; pedagogik; fritidspedagogik; lärar-elev-relationer; relationer; relationsarbete; relationskompetens; fritidshem; undervisning på fritidshemmet; individperspektiv; socialt samspel; kollegialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: I en asymmetrisk relation såsom mellan vuxen och barn, har den vuxne alltid det yttersta ansvaret för relationens kvalitet (Juul & Jensen, 2002/2003). Skolverket (2016) framhåller att relationer som präglas av närhet, respekt och positivitet är en del av fritidshemsundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Yrkesetik i teori och praktik : En fokusgruppsstudie av lärares yrkesetiska praktik i relation till de yrkesetiska principerna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Jimmi Kjellberg; [2019]
    Nyckelord :Etik; yrkesetik; Colnerud; eleven i centrum; yrkesetiska principer; skola; pedagogik;

    Sammanfattning : I min uppsatsskrivning har jag utgått ur en explorativ ansats där fokusgruppsintervjuer har använts som en metod för materialinsamling. Med hjälp av fokusgrupper vill jag lyfta fram och se hur yrkesetiska principerna i yrkesrådet syns i praktiken enligt professionella lärare. LÄS MER

  4. 4. Förskolepedagogers syn på omsorg av små barn

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Barthel; [2018]
    Nyckelord :omsorg; små barn; förutsättningar; förhållningssätt; Noddings; Stern;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla kunskapen om pedagogers syn på omsorg samt deras upplevda förutsättningar för att ge omsorg till de små barnen i förskolan. Mina frågeställningar är: •Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av omsorgsarbetet?•Vilka reflektioner har pedagoger angående förskolans uppdrag gällande omsorg, lärande och undervisning?•Vilken syn har pedagoger på sina förutsättningar för att kunna ge omsorg till små barn? För att uppnå syftet har jag genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer kring pedagogers syn på omsorgsarbetet med små barn. LÄS MER

  5. 5. Krävs utbildning förarbete i fritidshem? : En kvalitativ studie om fritidspedagogers och rektorers syn på betydelsen av personalens utbildning i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Mimmi Löfgren; Tobias Dackenberg Hedmark; [2015]
    Nyckelord :yrkesprofession; utbildningsnivå; kvalité; status; personal;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att bidra med kunskap om huruvida specifikt inriktad högskoleutbildning mot fritidshem hos personalen respektive avsaknaden av densamma har någon betydelse för verksamheten och hur det påverkar personalens arbete i fritidshemmet ur såväl fritidspedagogers som rektorers perspektiv. Studien har genomförts genom en kvalitativundersökning där sex fritidspedagoger och fyra rektorer intervjuats. LÄS MER