Sökning: "Compassionfokuserad terapi"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Compassionfokuserad terapi.
1. ”...det har som växt lite blommor i huvet på nå vis” : En kvalitativ studie om ungdomars erfarenheter av känslor efter en compassionfokuserad gruppintervention
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Psykisk ohälsa hos ungdomar är ett växande problem och tonårstiden är en sårbar period för utveckling av bland annat stress, ångest och depression, tillstånd där skam och självkritik ofta ingår. Vidare har svårigheter att reglera känslor identifierats som en orsak till psykiska problem. LÄS MER
2. Klimatångest i terapirummet : Det trygga rummet i avskildhet och offentlighet i en global kris
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : Denna essä har som syfte att undersöka hur diagnosen klimatångest hos unga har dimensioner som kan vara svåra att möta i en klassisk vårdmiljö. Det finns frågor av etisk och existentiell natur som behöver bemötas och besvaras. Det är inte bara hos klienten som dessa uppstår utan även hos den behandlande terapeuten. LÄS MER
3. Anknytning, självkritik och unga kvinnliga fotbollsspelares förmåga till självmedkänsla
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I idrottsvärlden är det vanligt förekommande att utövare upplever krav och press från sin omgivning, vilket vid misslyckanden ofta leder till en hög grad av självkritiska tankar. I sammanhanget har självmedkänsla visat sig vara en hjälpsam strategi för att hantera negativa tankar, men relativt lite forskning inom denna domän återfinns inom den idrottsliga kontexten. LÄS MER
4. Prestation eller självutveckling : Gymnasieelevers uppfattning av kopplingen mellan målstyrning och självförtroende i bildundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Enligt läroplanen Gy11 är en av den svenska gymnasieskolans skyldigheter att stimulera varje elevs självförtroende. Ända sedan implementeringen av den nuvarande versionen av läroplanen, som alltså inkluderar självförtroende-aspekten bland gymnasieskolans uppgifter, har det presenterats omfattande forskning kring just självförtroende. LÄS MER
5. Förebyggande specialpedagogiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie om kunskap från compassionfokuserad terapi i relation till omsorg, utveckling och lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : I läroplanen för förskolan finns en helhetssyn på barnets behov där omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet. Compassionfokuserad terapi (CFT) fokuserar på känsloregleringens roll för människans överlevnad genom att uppmärksamma känslor associerade till trygghet, hot och utforskande. LÄS MER