Sökning: "Competitive Identity"

Visar resultat 1 - 5 av 178 uppsatser innehållade orden Competitive Identity.

  1. 1. Strategic Synergies in the Skies : The Role of Resource Sharing in Aviation Alliances

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jacob Sonnesjö Nyqvist; Kevin Woodward; [2024]
    Nyckelord :Strategic alliances; resource sharing; resource-based view RBV ; aviation alliances; business networks.;

    Sammanfattning : This thesis investigates strategic alliances in the aviation industry, focusing on resource sharing, using Scandinavian Airlines (SAS) within Star Alliance and SkyTeam as case studies. It examines the operational and competitive benefits of these collaborations through qualitative research, including interviews with executives and experts. LÄS MER

  2. 2. How to: Build an Elite School : the case of ProCivitas Uppsala

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Barsch; Hanna Swanberg; [2023]
    Nyckelord :Organizational Identity; Identity Work; Identity Building; Secondary Upper Schools; Elite Schools; Case Study;

    Sammanfattning : In today's competitive educational landscape, schools face the challenge of attracting students who align with their organizational identity. With extensive organizational changes in the Swedish school system, expressing organizational identity has become crucial for demonstrating categorical belonging. LÄS MER

  3. 3. Konsten att skapa ett varumärke : En kvalitativ studie om hur skandinaviska modevarumärken inom premiumsegmentet arbetar med varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ana Ristic; Lina Jörnhammar; Tove Höög; [2023]
    Nyckelord :brand; branding; brand identity; product mix; premium brand; fashion industry; varumärke; varumärkesbyggande; premiumvarumärke; varumärkesidentitet; produktmix; modeindustrin;

    Sammanfattning : Den globala modeindustrin är idag en av de mest konkurrenskraftiga branscherna i världen där särskilt premiumsegmentet har haft stor tillväxt på senare tid. I takt med att det regelbundet tillkommer nya företag på marknaden är det svårt för företag att särskilja sig från sina konkurrenter. LÄS MER

  4. 4. Business Model Transition in an incumbent firm

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Marie Larsson; Rebecka Ölund; [2023]
    Nyckelord :Business Model Innovation; BMI process; BM transition; Intra-organizational tensions; Middle Managers;

    Sammanfattning : Business model innovation has become increasingly important for firms to remain competitive in the market. Although a vast body of research has explored the business model innovation process, less research has been devoted to the implementation phase. LÄS MER

  5. 5. Konsten att bygga och stärka varumärken inom klädbranschen : Skapandet av ett hållbart och medvetet mode

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Daniella Boija; Axel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand; branding; brand equity; brand identity; consumer; differentiation; purpose-driven marketing; Differentiering; konsument; varumärke; varumärkesbyggande; varumärkesidentitet; varumärkeskapital; syftesdriven marknadsföring;

    Sammanfattning : Studien ämnar undersöka hur fyra klädföretag bygger och stärker sina varumärken för att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad. Klädföretag valdes specifikt då branschen är unik med utmaningar och trender som kan påverka varumärkesbyggandet. LÄS MER