Sökning: "Computer Science"

Visar resultat 1 - 5 av 883 uppsatser innehållade orden Computer Science.

  1. 1. IMAGINE THAT – DATORREKLAM SOM UTTRYCK FÖR SAMTIDA SAMHÄLLSIDEAL. En multimodal kritisk diskursanalys av 1980-talets reklambilder för persondatorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Esther Malmqvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Persondator; Marknadsföring; Medieteknologier; Sociotechnical Imaginaries; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Until the 1970s, computers were primarily being used by universities, bigger companies or nationstates. With the invention of the microchip the average size of computers was reduced and they became more affordable, resulting in the creation of the microcomputer and eventually personal computers. LÄS MER

  2. 2. Praktiska digitala medium i historieundervisningen : En översikt av forskning om hur digitalt game-based learning kan användas för att förbättra elevernas kunskap om historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dennis Gullstrand; Erik Lund; [2024]
    Nyckelord :history; history didactics; history education; didactics; practical; game based learning; game; games; digital; computer; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; high school; historia; historiedidaktik; historieundervisning; undervisning; didaktik; praktiskt; game based learning; spel; digital; digitala; dator; Assassin s Creed; Making History; Crusader Kings; Hearts of Iron; gymnasie; gymnasiet; högstadium; högstadiet; grundskola;

    Sammanfattning : The traditional history educational methods mainly consists of and are focused on memory, reading, repetition and writing skills, however this paper aims to give an overview of research regarding “Game-based learning”, it’s uses in education of history, and if it can be used as a way to complement the traditional education and give history teachers the tools to make their teaching more diverse. Useful materials were found in the databases: EBSCO, IEEE Xplore och Science Direct. LÄS MER

  3. 3. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  4. 4. Implementing End-to-End MLOps for Enhanced Steel Production

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Westin; Jacob Berggren; [2024]
    Nyckelord :MLOps; Azure ML; Machine Learning; Computer Science; Microsoft Azure; MLOps; Azure ML; Maskininlärning; Datavetenskap; Microsoft Azure;

    Sammanfattning : Steel production companies must utilize new technologies and innovations to stay ahead of a highly competitive market. Recently, there has been a focus on Industry 4.0, which involves the digitalization of production to integrate with newer technologies such as cloud solutions and the Internet of Things (IoT). LÄS MER

  5. 5. Blockchain-based e-voting system without digital ID: A Proof-of-Concept

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Leonard Schick; [2024]
    Nyckelord :Computer science; Cryptography; Crypto; Blockchain; Distributed systems; e-voting; electronic voting; Ethereum; Hyperledger; Hyperledger besu; Decentralization; Datavetenskap; Kryptografi; Blockkedja; Distribuerade system; e-röstning; Elektronisk röstning; Blinda signaturer; Ethereum; Hyperledger Besu; Decentralisering;

    Sammanfattning : Electronic voting systems have the potential to offer a cost effective, secure and transparent way of communicating with the citizens, increasing trust and participation. However creating a secure open source electronic voting system providing confidentiality and transparency with sufficient performance has long been a challenge. LÄS MER