Sökning: "Contexts for learning mathematics"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Contexts for learning mathematics.

  1. 1. Using Social Media and Personality Predictions to Anticipate Startup Success

    Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Daniel Stenson; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Startup Success Predictions; Founder Personalities; Natural Language Processing; Social Media Analysis; Big 5 Personality Framework; Feed-forward Neural Network; XGBoost.; Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : This thesis explores the potential of integrating predicted founder personalities, based on the Big 5 Personality Framework, into Machine Learning (ML) models to enhance the accuracy of early-stage startup success predictions. Leveraging Natural Language Processing (NLP) techniques, we extracted personality insights from founders' tweets, focusing on US startups funded between 2013 and 2015. LÄS MER

  2. 2. Likvärdig utbildning utan tal? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av undervisningssituationen för elever med talängslan/selektiv mutism.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Ejnermark; [2023]
    Nyckelord :Selective mutism; speech impediment; teacher; pupil; education; phenomenography; Selektiv mutism; talängslan; lärare; elev; undervisning; fenomenografi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute knowledge about some educators´ perceptions regarding the teaching situation concerning students with speech impediment/selective mutism. Based on the research questions, the study aims to make visible knowledge that in the long run can contribute to a more equal education for students with speech impediment/selective mutism. LÄS MER

  3. 3. Bråkar ordet? : En läromedelsanalys av matematikböckers användning av ord och begrepp för att beskriva bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Minerva Atole-Nilzon; Sara Norling; [2022]
    Nyckelord :Fraction; Multimodal text; Constructivism; Concept; Qualitative content analysis; Bråk; Multimodala texter; Konstruktivism; Begrepp; Kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Inom matematik har bråk definierats som ett av de svåraste områdena att lära sig. En stor del av att förstå och räkna med bråk är att förstå begreppen som används inom matematik. LÄS MER

  4. 4. Digitala läromedel och återkoppling i matematik från förskoleklass till årskurs tre : Lärares möjligheter till återkoppling med digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ellen Sundbäck; [2022]
    Nyckelord :Digital tools; digital teaching materials; feedback; mathematics; teachers.; Digitala verktyg; digitala läromedel; återkoppling; matematik; lärare;

    Sammanfattning : As society becomes increasingly digital, it becomes clear that this is also reflected in school. The school's students become more familiar and have greater knowledge when it comes to digital tools, which leads to the school also being digitized more and more. LÄS MER

  5. 5. En vardagsanknuten matematikundervisning : En kvalitativ studie om elevers syn på en vardagsanknuten matematikundervisning i grundskolans yngre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Michaela Gunnarsrud; Ellinor Östergren; [2022]
    Nyckelord :Everyday-related mathematics teaching; pupils-centered learning; advantage; disadvantages; pupils; Vardagsanknuten matematikundervisning; elevcentrerat lärande; fördelar; nackdelar; elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om elevers syn på vardagsanknytninginom matematikundervisningen i årskurserna 2 och 3. Metoden vi antog i studien ären kvalitativ ansats som har sin utgångspunkt i semistrukturerade personligaintervjuer. LÄS MER