Sökning: "Cornelia Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Cornelia Gustafsson.

  1. 1. "Hooja" en ny form av makthavare : En kvalitativ undersökning om de etiska överväganden som görs vid namn- och bildpublicering av offentliga personer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Ellen Gustafsson; Cornelia Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Kvällstidningar; nöjesjournalistik; sociala medier; mediekultur; medieetik;

    Sammanfattning : On the eighth of July 2023, the Swedish tabloid newspaper Aftonbladet published the identities of the anonymous music group Hooja. The publication provoked strong reactions from the fans of Hooja. Only a few of the Swedish newspapers chose to publish the disclosure or to make a remark on it. LÄS MER

  2. 2. "Makt låter så negativt, fast vi måste ju ha det" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur den vuxnes makt verkar i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Asp Asp; Cornelia Gustafsson Ahlin; [2023]
    Nyckelord :power; play; early childhood education; preschool teacher; makt; lek; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskaper kring hur förskollärare talar om den vuxnas makt i barns lek i förskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar:  ·   Hur talar förskollärare om den vuxnes makt i leken i förskolan?   ·   Hur talar förskollärare om hur makten kan verka i leken i relation mellan vuxen och barn?   I studien har en kvalitativ ansats legat till grund där nio förskollärare uppdelat i tre fokusgrupper använts för insamlandet av empirin. LÄS MER

  3. 3. Historieundervisning i det mångkulturella klassrummet : En kvaliativ studie i hur ämneslärare i historia anpassar sin undervisning till elever med svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Cornelia Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :students with Swedish as a second language; adjusments; the socio-cultural perspective; history didactic perpspective; history; elever med svenska som andraspråk; anpassningar; det sociokulturella perspektivet; historiedidaktiska perspektivet; historia;

    Sammanfattning : Denna uppsats utforskade hur ämneslärare i historia anpassar sin undervisning till elever med svenska som andraspråk. Uppsatsens syfte var att undersöka vilka anpassningar som utförs i klassrummet, vilka resultat lärarna ansåg sig få av anpassningarna, men även var lärarna hade fått sina erfarenheter i hur man anpassar undervisning till elever med svenska som andraspråk. LÄS MER

  4. 4. Relativistic attosecond electron pulses by laser wakefield acceleration

    Master-uppsats, Lunds universitet/Atomfysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Cornelia Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :laser wakefield accelerator; laser wakefield acceleration; attosecond; electron pulses; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : The search for cheaper and more compact accelerators has led to the development of laser-driven plasma-based accelerators. In comparison to conventional particle accelerators, the plasma-based accelerator is inherently insensitive to the breakdown of the acceleration structure and therefore greater accelerating fields can be obtained. LÄS MER

  5. 5. Karl XII eller Kristina? Bild och text som stödstrukturer i historieläromedel för elever med svenska som andraspråk : En analys utifrån systemisk- funktionell lingvistik 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cornelia Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; multimodalitet; svenska som andraspråk; systemisk- funktionell lingvistik; stöttning; bilder; stödstrukturer; kvalitativ analys;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet var att studera på vilket sätt läromedel i historia använder sig av stödstrukturer för att stötta andraspråkselever. I arbetet analyserades stödstrukturer i form av samspelet mellan text och bild. Detta gjordes genom att använda ett sociokulturellt perspektiv, multimodalitet och SFL. LÄS MER