Sökning: "Cross-sectional study and Price development"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Cross-sectional study and Price development.

  1. 1. Choklad smakar godare med ett gott samvete : En kvalitativ studie om hur etiska överväganden påverkar Generation Z i deras köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Johanna Sandqvist; Selma Hasanovic; [2020]
    Nyckelord :Ethical consumerism; ethical decision making; purchase decision; Generation Z; Etisk konsumtion; etiskt beslutstagande; köpbeslut; Generation Z;

    Sammanfattning : Adolescents involvement in societal issues has been found to be able to influence companies.  Simultaneously, a growing interest in today’s consumers has been found to include ethical commitments in their consumption, a trend considered to be driven by young consumers. LÄS MER

  2. 2. Varumärkessamarbeten, ett stöd eller del i en långsam död? : En kvantitativ studie av mer och mindre modemedvetna konsumenters upplevelser av H&M:s partnervarumärke samt framgångsfaktorer för lyckade samarbeten.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Matilda Lind; Karin Lönnberg; Emma Peres; [2020]
    Nyckelord :Co-branding; fast-fashion; luxury brands; H M; Co-branding; fast-fashion; lyxvarumärke; H M;

    Sammanfattning : Varumärket har sedan många år tillbaka utgjort en viktig strategisk resurs för många företag. I dagens samhälle råder en tuff modemarknad med många aktörer som slåss om kundens intresse. Det är därför viktigt att företagen sticker ut ur mängden och differentierar sig. LÄS MER

  3. 3. Time on market : En studie om en ny indikator påbostadsmarknaden

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Nizar Mabrouk; Lukian Soumi; [2019]
    Nyckelord :Time on market; Housing market; Macroeconomics; Index; Regression; Time on market; Bostadsmarknad; Makroekonomi; Index; Regression;

    Sammanfattning : Bostadsmarknaden i Stockholm har sedan finanskrisen 2008 befunnit sig i en skönhetshistoria medstigande priser och korta försäljningstider. Idag befinner sig bostadsmarknaden i allt annat än enskönhetshistoria, prisutvecklingen har stannat av, rekordmånga objekt finns ute till försäljning ochbostadsutvecklare väljer att avvakta med nya bostadsprojekt. LÄS MER

  4. 4. FACTORS INFLUENCING GREEN CONSUMPTION : The moderating effect of market maturity

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Amin Babazade; Uliana Paramzina; [2019]
    Nyckelord :green consumption; green products; market maturity; moderating effect; factors influencing green consumption; emerging markets; developed markets.;

    Sammanfattning : Purpose – The purpose of this master thesis is to examine factors influencing green consumption and to explain the moderating effect of market maturity on these factors in developed and emerging markets.Design/methodology/approach – In this research the pragmatism epistemology was employed as the scientific perspective of the current research. LÄS MER

  5. 5. The impact of residual sustainability on stock behaviors– A quantitative study on Swedish listed companies

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hla Thel Phyu; ABM Fazle Rahi; [2018]
    Nyckelord :CSR; Sustainable Enterprise; Residual sustainability; Resour ce sustainability; stock volatility; Sustainability report; Stock return; Financial slack; ESG;

    Sammanfattning : Nowadays, the value creation and measurement of the economic performances have changed from traditional ways of maximizing shareholder’s wealth to maximizing stakeholder’s wealth. Companies are responsible for creating value not only for their organizationsbut also for the society as a whole because CSR issues attract a global attention and most countries are urging the companies to follow sustainable ways. LÄS MER