Sökning: "Culinary tourism"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Culinary tourism.

  1. 1. Nätverksbaserade konkurrensfördelar & Geografiska aspekter : En studie om restaurang- och lantbruksverksamhet på sydsvenska landsbygden

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Hanna Ackelid Leander; Herman Garp; [2023]
    Nyckelord :Culinary tourism; local produce; geographic location; network; competitive advantage; Kulinarisk turism; lokala råvaror; geografisk plats; nätverk; konkurrensfördelar;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Attracting tourists with the use of local food : Using a multiple case study to investigate the role of local food in the marketing of tourist destinations in the UK

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Anna Söderström; [2022]
    Nyckelord :local food; culinary tourism; uk; destination marketing; food and drink; British food; dmc; dmo; lokal mat; matturism; Storbritannien; destinationsmarknadsföring; mat och dryck; brittisk mat;

    Sammanfattning : Tourism is one of the largest sectors in the world, contributing to one in ten jobs globally and 10% of the global GDP. However, the climate is facing many challenges and the tourism sector must become more sustainable. LÄS MER

  3. 3. Kultur, kommers och kokkonst : Butiker och restauranger i ett holistiskt museibesök

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Fredrik Gahm; [2021]
    Nyckelord :Museums; Museum stores; Shopping; Restaurants; Cultural economics; Cultural tourism; Museologi; museibutiker; shopping; restauranger; kultur - ekonomiska aspekter; kulturturism;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Regional Food Proucts in the Tourist Home Country. The Case of South Tyrol

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Lukas Hans Walther Weyh; [2020]
    Nyckelord :sustainable destination development; marketing; south tyrol; sensory destination marketing; region branding; tourist loyalty; destination management; tourism; tourist relationship; branding;

    Sammanfattning : This thesis investigates the relationship of regional food products in the tourist home country with destination marketing and management at the example of South Tyrol. South Tyrol was chosen as research area, because the 2 sectors have, on their own, a big standing in the region as well as a cooperate in many different ways. LÄS MER

  5. 5. Med smak av Öland : En studie om platsens betydelse vid utvecklingen av en kulinarisk destination

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Isabelle Lundgren; [2020]
    Nyckelord :culinary tourism; culinary tourists; cooperation; countryside; kulinarisk turism; kulinariska turister; samarbete; landsbygd;

    Sammanfattning : Att resa med anledningen av att i viss mån delta i upplevelser relaterade till mat betraktas som matturism, gastronomisk turism eller kulinarisk turism. Samtidigt som mat alltid har varit en viktig del i människors liv, går det nu att se att mat utgör en stor del av turisternas resebudget. LÄS MER