Sökning: "Cummins fyrfältare"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Cummins fyrfältare.

  1. 1. Påverkar kontexten? : En empirisk studie om flerspråkiga elevers arbete med textbaserade problemlösningsuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Wilma Olin; Andreas Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkighet; matematikdidaktik; Pólyas fyra faser; uppgiftskontext; Cummins fyrfältare; textbaserade problemlösningsuppgifter;

    Sammanfattning : Den empiriska studien syftar till att bidra till en ökad förståelse för hur uppgiftskontext påverkar flerspråkiga elever i problemlösningsprocessen vid arbete med textbaserade problemlösningsuppgifter. För att finna hur de flerspråkiga eleverna påverkas av uppgiftskontexten, samt vilka strategier eleverna tilltar om de upplever svårigheter i tolkningsfasen har observationer och intervjuer använts som datainsamlingsmetoder. LÄS MER

  2. 2. En läroboksseries progression : En studie av kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i en läroboksserie i Svenska som andraspråk på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Thelma Östlin Jansson; [2022]
    Nyckelord :Cummins fyrfältare; kognitiv utmaning; kontextuellt stöd; multimodalitet; nominalkvot; referenter; abstraktion; Svenska som andraspråk; läromedel;

    Sammanfattning : Ämnet för studien är kognitiv utmaning och kontextuellt stöd i läromedelstext. Syftet med studien är att undersöka om den kognitiva utmaningen ökar och om det kontextuella stödet förändras i en läroboksserie över tid. LÄS MER

  3. 3. Distraktioner med datorn inom grundskolan : En kvalitativ studie om varför elever slutar arbeta med uppgifter inom svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Niklas Rönningborn; Arbër Robeli; [2021]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; Stöttning; Artefakter; Mediering; Den proximala utvecklingszonen; Cummins fyrfältare; Dator;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett elevperspektiv lyfta fram elevers upplevelser med mötet av datorn i svenskundervisningen i årskurs 5. Detta för att tidigare forskning har visat att undersökningen av det digitala verktygets användning och dess effekter är komplexa. LÄS MER

  4. 4. "Filmen kan ses som en krok, en lina som drar in eleverna" : En kvalitativ intervjustudie om film i skrivundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Arvidsson; Emilia Christiansson; [2020]
    Nyckelord :Skrivundervisning; stöd; film; Cummins fyrfältare; åk 4-6;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör tre verksamma lärares syn på hur film används i skrivundervisningen i svenskämnet. För att samla in studiens data användes en semistrukturerad intervjumetod där relevant data samlades in kring studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Skilda Världar : Lärares och elevers skilda uppfattningar om motivation

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Jennifer Sembrant; [2020]
    Nyckelord :Motivation; lärande; erfarenhet; yttre motivation; inre motivation; KASAM; SDT; Zone of Proximal Development; Cummins Fyrfältare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att försöka förstå fenomenet motivation genom att undersöka hur några elever upplever motivation och hur några lärare uppfattar elevers motivation. Eleverna som deltog i studien studerade naturbruksprogrammet på en gymnasieskola i Mellansverige och lärarna som deltog i studien arbetade på samma skola. LÄS MER