Sökning: "Cummins modell"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Cummins modell.

  1. 1. Nyanlända högstadieelevers uppfattningar om undervisningen i engelska i Sverige och i hemlandet och deras utvecklingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elena Georgievski; [2024]
    Nyckelord :Cummins; nyanlända elever; språkutvecklingsstrategier; undervisning i engelska;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utforskar uppfattningarna hos nyanlända högstadieelever inom undervisningen i engelska i Sverige och i sina hemländer. Samtidigt undersöks strategierna som eleverna beskriver att de använder för att förbättra och utveckla sina språkkunskaper i engelska. LÄS MER

  2. 2. Elevers delaktighet i förhållande tilldidaktiska metoder imodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ibraheem AL-Darraji; Afrah Fatehallah; [2024]
    Nyckelord :delaktighet; engagemang; interaktion; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka didaktiska metoder och strategier som ökar eleversdelaktighet i modersmålsundervisningen och vilka strategier främjar interaktion ochkommunikation på modersmålet i klassrummet. Med detta syfte undersöktes lärares didaktiskametoder och strategier i modersmålsundervisningen genom observationer. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på språkutvecklande arbetssätt i NO

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amina Imamovic; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; ämnesspråk; vardagsspråk; lärarperspektiv; abstrakt; NO-undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån två formulerade frågeställningar undersöka hur NO-lärare arbetar språkutvecklande i sin undervisning samt hur de kopplar elevers vardagsspråk till det naturvetenskapliga fackspråket. Språkutvecklande arbetssätt är idag relevant för lärare i samtliga skolämnen och gynnar alla elever. LÄS MER

  4. 4. Lärares utsagor om gynnsamma arbetssätt i strävan mot en likvärdig skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Engdahl Krajnc; Josefin Pagon; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig skola; språk- och kunskapsutveckling; andraspråkselever; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : Upplevelser som vi erfarit under vår tid som lärarstudenter fångade vårt intresse för andraspråkselevers möjligheter till språk- och kunskapsutveckling i en förstaspråkskontext. Syftet med studien blev således att undersöka vilka arbetssätt lärare inom de samhällsorienterande ämnena uppfattar som stödjande för andraspråkselevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  5. 5. Modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan : En studie av modersmålets påverkan på inlärning av svenska språket och på språkutvecklingen hos flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :sara Bergström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att undersöka modersmålets påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling i deras förstaspråk men även svenskan i förskolan, ur förskollärares perspektiv. Även spana efter vilka metoder och arbetssätt förskollärare använder för att stimulera, främja och stödja flerspråkiga barn i deras språkutveckling. LÄS MER