Sökning: "Cykelplanering"

Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade ordet Cykelplanering.

  1. 1. En växande roll för cykeln i Malmö : En studie om cykelplanering och cykelkultur i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Tuan Odin; Samuel Andersson; [2023]
    Nyckelord :cykelplanering; cykelkultur; cykelvänlig stad;

    Sammanfattning : Malmö stad har idag som mål att öka cykelanvändningen till att 30% av alla resor som genomförs ska göras med cykel. Vi vill således ta reda på vad en kommun kan göra för att stärka och bibehålla ett stort antal cyklister. LÄS MER

  2. 2. Stockholm's Primary Cycle Paths - Are They for Everyone? : A study of How the Design of the Cycling Infrastructure Affects Perceived Safety and Comfort

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Elin Carlsson; Joel Persson; [2023]
    Nyckelord :traffic planning; bicycle planning; bicycle typologies; bicycle infrastructure; trafikplanering; cykelplanering; cykeltypologier; cykelinfrastruktur;

    Sammanfattning : The bicycle as a means of transport is an important part of a more transport-efficient society as well as to reach Sweden's and the world's climate goals. It also has other advantages, it is a healthy, flexible, and surface-efficient means of transport that does not cause noise and thus provides socio-economic benefits. LÄS MER

  3. 3. Framkomlighet på cykelbanor i Järfälla kommun : Utformning och dimensioner från teori till praktik

    Kandidat-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Frida Lövström; [2022]
    Nyckelord :bicycle planning; increase cycling; cycling for transport; the traffic environment; and design of cycle paths; cykelplanering; öka cyklandet; cykling som transport; trafikmiljön och utformning av cykelbanor;

    Sammanfattning : Cykling har fördelar för både cyklisten och för samhället. På flera myndigheter beskrivs mål och åtgärder för att öka andelen cykling, men kunskapen om hur andelen effektivast kan ökas är begränsad. I Amsterdam och i Köpenhamn utgör cykeln stor andel av trafiken, över 30 procent. Vilket skulle kunna bero på infrastrukturen där. LÄS MER

  4. 4. Intressekonflikter i gaturummet : En kvalitativ studie om cykelplanering och ett urval av kommuners hantering av intressekonflikter i en svensk kontext

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Södergren Sofia; [2022]
    Nyckelord :Bicycle planning; Conflicts of interest; Bicycle infrastructure; Vehicle allocation; Transport-efficient city planning; Cykelplanering; Intressekonflikter; Cykelinfrastruktur; Färdmedelsfördelning; Transporteffektiv stadsplanering;

    Sammanfattning : För att skapa ett hållbart transportsystem och uppnå en förändrad färdmedelsfördelning finns det nationella målsättningar om att öka andelen persontransporter med gång-, cykel- och kollektivtrafik till minst 25 procent 2025. En satsning på dessa färdmedel går också i linje med Sveriges miljömål och etappmålet om att minska transportsektorns klimatutsläpp med 70 procent till 2030 jämfört med utsläppsnivån 2010. LÄS MER

  5. 5. Are bike lanes mainly for the urban privileged? : Developing a method for assessing cycling infrastructure from a transport justice perspective

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Emil Ljungemyr; [2022]
    Nyckelord :cycling infrastructure; distribution; transport poverty; equality; socioeconomics; demographics; cykelinfrastruktur; fördelning; transport poverty; jämlikhet; socioekonomi; demografi;

    Sammanfattning : Cykling må vara ett smidigt och miljövänligt transportmedel, men den bakomliggandeplaneringen och de politiska besluten har en problematisk sida. Tidigare forskning visar attgrupper med större politiskt inflytande och högre social status tenderar att få högre prioritetpå bekostnad av andra grupper som riskerar att bli marginaliserade och förbisedda iplaneringen. LÄS MER