Sökning: "DGBL"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet DGBL.

  1. 1. Digitala lärspel i matematikundervisningen i årskurs 4-6 : En kvalitativ intervjustudie om fem matematiklärares användning och upplevelse av digitala lärspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tina Andersson; Ella Kettunen; [2023]
    Nyckelord :digital game-based learning DGBL ; Didaktiska triangeln; ramfaktorer; matematik; digitala lärspel;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Forskningsöversikt: : Digitala spel iklassrummet för lärande av engelska somandraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Robin Andersson; [2022]
    Nyckelord :Digital Games; Second Language Learning; DGBL; DGBLL;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate and highlight the findings of previous research on the topics of; digital games and English second language learning; digital games and motivation; and implementation of digital games in the classroom. All during the period of 2015 to the first quarter of 2022. The search yielded 943 publications. LÄS MER

  3. 3. Mellanstadielärares perspektiv på digital game based learning i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Svensson; Carl Svanelind; [2022]
    Nyckelord :DGBL; matematik; digitala spel i matematikundervisningen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to illustrate middle school teachers’ intentions by including digital game based learning (DGBL) in their mathematics teaching. The study also aims to illustrate what impact teachers believe that DGBL has on students’ learning. A semi-structured interview was used to gather data for the result of this study. LÄS MER

  4. 4. Digital game-based learning and socioemotional skills : A quasi-experimental study of the effectiveness of digital-game based learning on the socioemotional skills of children with intellectual disability

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Robert Vorkapic; Nora Christiansson; [2022]
    Nyckelord :Digital Game-Based Learning; Socio-Emotional Skills; Emotion Recognition; Intellectual Disability; Educational Sector; Quasi-Experiment.;

    Sammanfattning : Digital games are being increasingly implemented in the educational sector to improvevarious skills. Among these the effectiveness of digital game-based learning (DGBL) on the socio-emotional ability of individuals have been investigated with overall positive results. LÄS MER

  5. 5. Digitala spel i matematikundervisningen : Elevers och lärares attityder och uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Johanna Nilsson; [2022]
    Nyckelord :DGBL; digital game-based learning; digitala spel; elevspel; matematik; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Digitala spel som komplement i undervisningen har blivit allt vanligare med åren. Inte minst inom matematiken finns det en ansenlig mängd digitala lärspel som syftar till att stärka elevernas kunskapsutveckling och bidra till en lustfylld lärmiljö. LÄS MER