Sökning: "DLD"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet DLD.

  1. 1. Visualisering av signaler från delay line detektor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :Abd Al Salam Abo Taha; Israa Ali; [2023]
    Nyckelord :Delay line detector; Python; Oscilloscope; Microchannel Plate; Artifacts; Trigger; Detector image; Anode; Synchrotron light; X-ray.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : MAX IV laboratoriet ger forskare möjlighet att analysera och studera material på atomnivå genom att använda högenergetiska ljusstrålar. Synkrotronljusanläggningen MAX IV genererar intensiva strålar av elektromagnetisk strålning, inklusive röntgenstrålning. LÄS MER

  2. 2. Språkstörning i den anpassade grundskolan och grundskolan : Lärares erfarenheter av undervisning för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tobias Andersson; Caroline Isaksson; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; DLD; inkludering; relationer; språkstörning; undervisning;

    Sammanfattning : Inom skolans elevunderlag har språkstörning en sjuprocentig prevalens och den kunskapsbrist som finns hos lärare kring språkstörning påvisar behovet av att lyfta fram området ytterligare. Alla som bor i Sverige ska, enligt lag, få möjlighet att lära sig, utveckla och få användning av det svenska språket. LÄS MER

  3. 3. Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Ida Gustafsson; Tove Wadman Drakenfors; [2023]
    Nyckelord :språkstörning; DLD; Norden; intervention; erfarenhet; teori om språkutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. LÄS MER

  4. 4. “Man famlar lite i mörkret” : Lärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta med barn med språkstörning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Mercy Chepngeno; Ellen Joyce; Alana York; [2023]
    Nyckelord :DLD; SLI; developmental language disorder; specific language impairment; elementary school; middle school; high school; school-aged; education; teachers; special education teachers; qualitative; focus groups; collaboration; SLP; speech and language pathology; experiences; språkstörning; skolbarn; grundskolan; gymnasiet; utbildning; lärare; speciallärare; specialpedagog; kvalitativ; innehållsanalys; fokusgrupper; logoped; samarbete; upplevelser;

    Sammanfattning : Developmental language disorder (DLD) is a communication disorder which can greatly affect a child’s ability to achieve academic goals. In Sweden, all children have the right to receive the support they need in school. LÄS MER

  5. 5. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER