Sökning: "Dator uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden Dator uppsats.

  1. 1. Datorns samhälle eller samhällets dator? : Minnen och narrativ kring datoriseringen av Sverige (1950-1980-talet)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Job Larsson; [2023]
    Nyckelord :datorisering; ADB-åldern; rationalisering; teknikdeterminism; framstegstanken;

    Sammanfattning : Det här är en uppsats som undersöker den tidiga datoriseringen av Sverige (1950- 1980-talet) och mer specifikt hur tiden minns i form av olika narrativ. Undersökningens historiska empiri består i ett antal intervjuer av så kallade ”internetpionjärer” som utfördes mellan 2005 och 2008 i forskningsprojektet Från matematikmaskin till IT. LÄS MER

  2. 2. Diffusion and Camera-Noise Modelling for Analysis of Single-Particle Tracking Movies

    Master-uppsats, Lunds universitet/Beräkningsbiologi och biologisk fysik - Genomgår omorganisation

    Författare :Erik Clarkson; [2022]
    Nyckelord :reaction-diffusion; camera-noise modelling; single-particle tracking; Gillespie simulations; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Interactions between T-cells and other body cells is an essential part of the immune system. It involves the binding between surface receptors of the two cells. Specifically, T-cell receptors (TCRs) bind onto pMHC (peptide-loaded major histocompatibility complex) molecules on the partnering cell surface. LÄS MER

  3. 3. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER

  4. 4. “Klockan två på natten, det är då du ska göra allting, för då är det som lägst” : – en kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter gällande medveten elanvändning med hjälp av digital teknik i familjekontext

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Fanny Christensen; Stina Lannerö; [2022]
    Nyckelord :energy use; human-computer interaction; sustainable HCI; energy literacy; power consumption; smart homes; family household; design thinking; cultural probes; energianvändning; människa-dator-interaktion; hållbar HCI; elkunskap; energiförbrukning; smarta hem; familjehushåll; designtänkande; kulturellt utforskande;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker utmaningar kring medveten elanvändning i familjehushåll. Tidigare forskning har uppmärksammat att människor ofta har bristande kunskap inom energiområdet, inklusive den egna elanvändningen i hemmet. LÄS MER

  5. 5. Folding HP Proteins on a Quantum Annealer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Beräkningsbiologi och biologisk fysik - Genomgår omorganisation

    Författare :Lucas Knuthson; [2022]
    Nyckelord :Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : Quantum annealing provides a promising avenue for obtaining good approximate solutions to difficult optimization problems. Protein folding represents one such problem. For testing novel algorithms and technologies, simplified lattice models are well suited, as they represent considerable computational challenges despite their simplicity. LÄS MER