Sökning: "Datorn som pedagogiskt verktyg"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden Datorn som pedagogiskt verktyg.
1. Kunskapsglapp i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Jag jobbar som gymnasielärare på estetiska programmet med inriktning media och estetik i en mellanstor stad i Sverige. Under vårterminen 2022 påbörjade vi ett utvecklingsarbete av inriktningen estetik och media på skolan där jag arbetar. LÄS MER
2. Det digitaliserade klassrummet : En kvalitativ och kvantitativ studie hur digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel för elevers kunskapsutveckling ur ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om högstadieelever anser att digitala verktyg kan vara ett hjälpmedel i deras kunskapsutveckling samt hur digitala verktyg kan öka aktiviteten i klassrumssituationer. Vidare syftar studien till att undersöka vilka problem och möjligheter som eleverna uppfattar finns när digitala verktyg används för deras kunskapsutveckling samt i klassrumssituationer. LÄS MER
3. Att använda digitala verktyg för läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Läsa och skriva är två av de vanligaste kommunikationsverktygen man behöver för att klara sig i vårt samhälle, dessutom blir det extra viktigt på grund av den digitaliserade värld som vi lever i idag. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt, vi har mer utrustning på skolorna men vi har ändå inte lika god läsförmåga som år 2001. LÄS MER
4. Specialpedagogik, med datorn som verktyg : en möjlighet tilll ökat elevengagemang för skolarbetet
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa hur datorprogrammet OneNote kan användas för att stimulera elevers engagemang för skolarbetet. Hur kan OneNote användas som ett alternativt specialpedagogiskt utbildningsprogram? Vad säger den senaste forskningen om datorn som verktyg i skolan och i specialundervisningen? I studiens teoretiska ramverk används forskaren Puentedura SAMR-modell för att analysera en arbetsmodell utvecklad i OneNote. LÄS MER
5. Datorn som pedagogiskt verktyg isamhällskunskapsundervisningen på gymnasieskolan : En undersökning i hur ett antal pedagoger upplever datorns roll i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie har till syfte att få en inblick i hur lärare i ämnet samhällskunskap på gymnasietupplever datorn som pedagogiskt verktyg. Det har sin grund i ett stort intresse i ämnetsamhällskunskap och de datorvetenskapliga skolämnena. Undersökningen sammanför de båda i ettdidaktiskt perspektiv. LÄS MER