Sökning: "David Svenska"

Visar resultat 16 - 20 av 501 uppsatser innehållade orden David Svenska.

  1. 16. Vad formar en pastor? : En intervjustudie av fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om sin pastorsutbildning på Teologiska Högskolan Stockholm

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Emanuel Bratt; [2023]
    Nyckelord :Theological Education; Ministerial Education and Training; Uniting Church in Sweden; Stockholm School of Theology; Holistic formation; Athens-Berlin; Professional Education and Training; Teologisk utbildning; Pastorsutbildning; Equmeniakyrkan; Teologiska Högskolan Stockholm; Holistisk formation; Aten-Berlin; Prästutbildning; Professionsutbildning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker pastorsutbildning och formation genom att intervjua fem nyblivna pastorer inom Equmeniakyrkan om deras upplevelse av vad pastorsutbildningen på THS bidragit till för att formas och förberedas som pastorer. Studien som är kvalitativ och abduktiv relaterar teoretiskt till Benjamin Blooms kognitiva, affektiva och psykomotoriska lärandedomäner som översätts till pastoral kontext för jämförelse av vad utbildningen bidragit till, samt till David Kelseys Aten-Berlin-begrepp för att jämföra pastorernas utbildningsideal med pastorsutbildningens utbildningsform. LÄS MER

  2. 17. Kyrkan - ett rum för konst : En studie av konstens roll i tre kyrkor i Karlstad

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Lagerblad; [2023]
    Nyckelord :Churchroom; Art; Svenska kyrkan; Cultural heritage; Semiotics; Simon Unwin; Bourdieu;

    Sammanfattning : This study explores how churches as a place for religion and worship, a cultural heritage and a public place, also can function as spaces for art by analysing three different church interiors and works of art from the late 20th century. Theories include Pierre Bourdieu’s theory of cultural capital and David Dean’s theory about different forms of display and Carol Duncan’s writings about museums and churches as ritual spaces. LÄS MER

  3. 18. Faktorer som kan påverka konsumentbeteende vid köpbeslut av modekläder på näten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maryam Ebeid; David Arsic; [2023]
    Nyckelord :Consumer behavior; Decision-making process The five-stage buying decision process; Online shopping; E-commerce; Fashion industry; Factors; Konsumentbeteende; Köpbeslutsprocessen; Näthandel; E-handel; Modebranschen; Faktorer;

    Sammanfattning : This study aims to explore consumer behaviors and purchase decisions in e-commerce within the fashion industry. E-commerce has grown significantly in Sweden over the past years and the fashion industry has experienced rapid growth in e-commerce, becoming an important aspect of consumers' purchasing habits. LÄS MER

  4. 19. Psykologiska bias påverkan på försäkringsbranschen : En kvalitativ studie om samvariationen mellan psykologiska bias och efterfrågan på företagsförsäkringar

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :David Byman; Gustav Köhler; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; psychological biases; insurance industry; financial crisis; rationality.; Beteendefinans; psykologiska fallgropar; försäkringsbranschen; finansiella kriser; rationalitet.;

    Sammanfattning : Titel: Psykologiska bias påverkan på försäkringsbranschen – En kvalitativ studie om samvariationen mellan psykologiska bias och efterfrågan på företagsförsäkringar. Författare: David Byman & Gustav Köhler Handledare: Mikael Knutsson Bakgrund: Att vara felaktigt försäkrad kan leda till allvarliga ekonomiska konsekvenser för företag. LÄS MER

  5. 20. Oljegopol på den svenska bensinmarknaden : Kännetecknas den svenska bensinmarknaden av en asymmetrisk prissituation och är den beroende av avståndet mellan bensinstationerna?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Max Igor Kajanus; David Jarl; [2023]
    Nyckelord :Asymmetric price transmission; crude oil price; gasoline price; competitiveness; rockets and feathers; Asymmetri; råoljepris; bensinpris; konkurrenskraft; marknadsmakt;

    Sammanfattning : This study has conducted an OLS-regression to examine the relationship between gasoline and crude oil prices in the Swedish petroleum market, focusing on potential asymmetry, where gasoline prices respond more quickly to increases in crude oil prices compared to decreases. Additionally, we examine the impact of individual petroleum stations' competitiveness on this asymmetry, applying the distance to the nearest station as a measure of competitiveness. LÄS MER