Sökning: "Davies pojkar och flickor"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Davies pojkar och flickor.

  1. 1. Genusförvandlingar och förhandlingar : Om vardagliga samtal i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hero Nawzat; Melinda Wrede; [2023]
    Nyckelord :after-school center; gender; gender studies; language; performativity;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how students and educators construct gender through linguistic practices in the after-school center. The focus is how the perception of girls and boys being different express themselves through students' and teachers' linguistic practices, as well as how students and teachers maintain and renegotiate the normative construction of gender through language. LÄS MER

  2. 2. Självständiga flickor och emotionella pojkar : En kvantitativ och kvalitativ text- och bildanalys av läseböcker i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nygårds; Sofie Paulsson; [2021]
    Nyckelord :Genus; läseböcker; stereotypa och normbrytande beskrivningar; kritisk litteracitet;

    Sammanfattning : I tidigare forskning presenteras det faktum att det barn läser påverkar deras identitetsskapande. Den visar även att manliga och kvinnliga karaktärer tillskrivs olika egenskaper beroende på deras kön i litteraturen (Chin & Lee, 2019; Davies & Evans, 2000; Eilard, 2008; Lynch, 2016; Tsao, 2008; Worland, 2008). LÄS MER

  3. 3. ”Tyst Ko!” sa Kråkan till Mamma Mu : En studie av fem bilderböcker med djur och icke-mänskliga karaktärer ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Malmkvist; Julia Risberg; [2020]
    Nyckelord :children’s literature; children s books; gender; gender roles.; Kön; genus; genusperspektiv; bilderbok; könsstereotyp; bild- och textanalys; könsroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att analysera hur genus framställs i några utvalda bilderböcker som har djur och icke-mänskliga karaktärer. En bakgrund till genomförandet av studien är läroplanen för förskolans (2018, s. 7) skrivningar om att motverka könsmönster bland barnen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Det är en svår balansgång, man vet inte hur man ska göra alla gånger” : En kvalitativ studie om pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Henrietta Malmros; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Genus; Genuspedagogik; Bemötande; 1-6år; Kommunikation; Jämställdhet; Kön; Postrukturellt perspektiv; Performativitet; Barnskötare;

    Sammanfattning : Enligt (Skolverket, 2016) har alla som verkar inom förskolan ett ansvar att motverka traditionella könsmönster och könsroller. Syftet med studien är att visa på hur pedagogers bemötande av flickor respektive pojkar kan se ut i förskolan. Därmed görs ett försök att bidra till ökad kunskap kring hur genus kan göras i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns positioner runt bilderboken : En etnografisk studie om pojkars och flickors användning av skönlitterära bilderböcker och faktabilderböcker på en förskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Kristin Järvung; [2018]
    Nyckelord :bilderbok; faktabok; könspositioner; förskolebarn; Bronwyn Davies;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att ur ett genusperspektiv undersöka vilka positioner förskolebarn intar i mötet med bilderböcker i en förskolas verksamhet. Med utgångspunkt i Bronwyn Davies (2003) definition av poststrukturell teori, ägnas uppmärksamhet åt de positioner barn intar i samspel med bilderboken. LÄS MER