Sökning: "Demokratiuppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade ordet Demokratiuppdrag.

  1. 1. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Lundblad; Sandra Thelin; [2024]
    Nyckelord :democracy; democratic classroom; elementary school; middle school; student influence; demokrati; demokratiska arbetssätt; demokratisk undervisningsmetod; demokratiskt medborgarskap; demokratiuppdrag; lärare; mellanstadiet; samhällskunskap; SO; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER

  2. 2. Aspekter av demokratisk fostran i skolan: En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Borea Bunjaku; Ajdin Ramic; [2024]
    Nyckelord :Aktivt deltagande; Demokrati; Demokratisk fostran; Medborgarfostran; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att presentera forskning som behandlar möjligheter och utmaningar vid implementering av skolans demokratiuppdrag. Vidare studeras även hur samhällskunskapen arbetar med att fostra aktiva demokratiska medborgare. LÄS MER

  3. 3. Förskolan som demokratisk träningsarena : En diskursanalytisk fokusgruppsstudie om förskolans demokratiuppdrag

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alexandra Schultz; [2024]
    Nyckelord :demokrati; diskursanalys; förskola; förskollärare; samhällsmedborgare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare talar om förskolans demokratiuppdrag samt vilka konsekvenser dessa uttalanden kan få för barnen och deras samhälleliga delaktighet både nu och i framtiden samt för samhället i stort. Syftet besvaras genom forskningsfrågorna; Vilka diskurser ger förskollärare uttryck för gällande demokratiuppdraget i förskolan? Vilka effekter kan dessa diskurser få för barns möjligheter att tillägna sig demokratiska värden i förskolan? samt Vilka effekter kan dessa diskurser få för ett framtida demokratiskt samhälle? Studiens vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkt är diskursanalys. LÄS MER

  4. 4. Musiklyrikens critical literacy-utvecklande potential : En normkritisk lyrikanalys av Joakim Bergs låttexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Clara Wadsten; [2024]
    Nyckelord :Poetry education; lyric poetry; text analysis; norm criticism; critical literacy; Joakim Berg; Lyrikundervisning; musiklyrik; textanalys; normkritik; critical literacy; Joakim Berg;

    Sammanfattning : I denna studie genomförs en normkritisk textanalys av ett urval av Joakim Bergs texter i syfte att beskriva hur normer om etnicitet och trostillhörighet uttrycks. Vidare har studien en didaktisk funktion och syftar till att belysa hur musiklyrik kan fungera i svenskämnets critical literacy-utvecklande undervisning. LÄS MER

  5. 5. Kritiska ord- en interventionsstudie i kritiskt textarbete med grammatik som resurs

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Hedvig Dillner; [2023-09-27]
    Nyckelord :kritiskt textarbete; critical literacy; grammatik; didaktik;

    Sammanfattning : Flera forskare diskuterar risken med att skolans kunskapsuppdrag kan överskugga skolans demokratiuppdrag. Gymnasieskolan, enligt Lgy11, ska utveckla elevers kritiska förhållningssätt. Elever ska kunna granska och ta ställning till information som de möter i samhället. LÄS MER