Sökning: "Design-For-All"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet Design-For-All.

  1. 1. Bilderböcker för färgblinda barn : En studie i tillgänglig design

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fanny Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Design for all; graphic design; illustration; accessibility; color blindness; picturebook; children; Design för alla; grafisk design; illustration; tillgänglighet; färgblindhet; bilderbok; barn;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate accessibility in visual paratexts of picturebooks in relation to color blindness, to identify qualities that fulfill criterias for accessibility and functionality. The number of children with color blindness is greater than shown in statistics. LÄS MER

  2. 2. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  3. 3. En design för alla : Att skapa ett gränssnitt för barn och ungdomar med ADHD: Specialpedagogers, speciallärare och assisterande lärares bedömningar av barnens behov.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Andersson; Beatrice Lindh; [2022]
    Nyckelord :WCAG; ADHD; Cognitive accessibility; WCAG; ADHD; Kognitiv funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på huruvida WCAG:s kompletterande riktlinjer för de med kognitiv funktionsnedsättning möter de behov som utmärks hos barn mellan 10–16 år med ADHD.  Digitaliseringen har bidragit till att tillgängligheten av gränssnitt blivit allt viktigare, inte minst för barn med kognitiva funktionsnedsättningar. LÄS MER

  4. 4. Tillgängligt lärande genom Universell Design för Lärande : Universell utformning inom svensk utbildningssektor

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :accessibility; design for all; learning environment; udl; universal design; universal design for learning; tillgänglighet; tillgänglig utbildning; tillgängligt lärande; lärmiljö; universell utformning; udl; universell design för lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the effects of Universal Design for Learning, UDL, has on accessibility in the Swedish school system. 12 semistructured interviews with teachers, special education teachers and school principals were conducted . LÄS MER

  5. 5. Design and Evaluation of a Sustainable Energy System for AETCR Llanogrande, Colombia

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :CAROLINE ALGARP; HANNA SIMSON; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : After many years of conflicts and civil wars between the guerilla group called FARC and the government of Colombia, a peace agreement was signed in 2016. The peace agreement included six cornerstones, and in this study the third one was in focus. LÄS MER