Sökning: "Designmönster"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade ordet Designmönster.

  1. 1. Comparison between CRUD and CQRS in an event driven system

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Rasmus Jansson; [2024]
    Nyckelord :CQRS; CRUD; Event Driven Architecture; Event Sourcing; EventStoreDB; Kafka; CQRS; CRUD; Händelsedriven Arkitektur; Händelsekällor; EventStoreDB; Kafka;

    Sammanfattning : In todays digitalised society, effective solutions to manage huge amount of data is needed. An established design pattern that are used in many systems are CRUD. To handle data in events have become more popular over the years, but CRUD is not optimised for it. A possible replacement is CQRS, it is designed with events in mind. LÄS MER

  2. 2. Designmönster i hybridiserade brädspel: En studie om hur dessa påverkar spelar-upplevelsen i Mansions of Madness: Second Edition

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Greta Hassler; Vilma Kingsepp; [2023]
    Nyckelord :Hybrid games; board games; game design; design patterns; Hybridspel; brädspel; speldesign; designmönster;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hybrida brädspel, en relativt ny genre av spel som blivit alltmer populär under senare år. En utmaning med att designa engagerande hybridspel är att kombinera analoga och digitala element på ett sätt som förbättrar spelupplevelsen. LÄS MER

  3. 3. Användarens upplevelse av dark patterns på video-shorts

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Rasmus Appelgren; Linus Ingvarsson; [2023]
    Nyckelord :Dark Patterns; Video-shorts; manipulerande design;

    Sammanfattning : Termen Dark Patterns började användas år 2012 och har sedan dess blivit ett omdebatterat ämne. Termen kan översättas till manipulerande designval som medvetet utformas för att påverka och styra användarna av applikationer, hemsidor och sociala medier. LÄS MER

  4. 4. The User Experience of Manufacturing Factory Screens: Developing Design Patterns using Research-through-Design Methodology

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Červeň; [2023]
    Nyckelord :UX; manufacturing processes; design patterns; data visualization; workflow optimization; UX; tillverkningsprocesser; designmönster; datavisualisering; arbetsflödesoptimering;

    Sammanfattning : The effective visualization of manufacturing data can lead to the minimization of production issues and an increase in the effectiveness of manufacturing processes, by decreasing the cognitive load required for human machine operators to understand what is going on in the factory, improving communication, adding a sense of control, and providing clear access to information. However, the knowledge of how to effectively design visualizations, dashboards, and factory screens is still a topic of research, especially from the user experience point of view. LÄS MER

  5. 5. Designmönster i digitala brädspel

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Isabella Valencia; Jiangyi Liu; [2023]
    Nyckelord :Design patterns; board games; digitalization; user experience; UX; game design; GUESS; Designmönster; brädspel; digitalisering; användarupplevelse; UX; speldesign; GUESS;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om datorspels designmönster kan användas för digitala brädspel. Den befintliga forskningen om användarupplevelsen är bred för datorspel, men forskningen om den digitala brädspelupplevelsen och dess designmönster är liten i jämförelse. LÄS MER