Sökning: "Det demokratiska fostransuppdraget"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Det demokratiska fostransuppdraget.

  1. 1. "Hellre en värld med empatiska än högpresterande medmänniskor" : En intervjustudie om hur lärare arbetar med värdegrundsuppdraget i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Fundamental values Education; civics; fostering; fundamental values and fostering Education; Värdegrundsuppdraget; samhällskunskap; demokratifostran; värdegrund och fostransuppdraget;

    Sammanfattning : Värdegrundsuppdraget är ett av skolans huvuduppdrag och syftar till att fostra goda demokratiska medborgare. Elever ska inom samhällskunskapsämnet ges möjlighet att inhämta värden som främjar ett samhälle med demokratiska processer, acceptans för varandras olikheter och inkludering i beslutsfattanden. LÄS MER

  2. 2. Etnicitet, religion och andra kontroversiella frågor i klassrummet : En litteraturstudie om undervisning i kontroversiella frågor utifrån mångkulturalism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Matilda Lindström; Alva Sörman; [2022]
    Nyckelord :kontroversiella frågor; kontroversiella ämnen; multikulturalism; samhällskunskap; undervisning;

    Sammanfattning : Denna uppsats har för avsikt att undersöka hur kontroversiella frågor hanteras i klassrummet och vilka olika undervisningsmetoder forskningen förespråkar i detta ämne. Undersökningen har tagit olika perspektiv: lärarperspektiv och elevperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Värdegrundsarbete i skolan : En kvalitativ studie om lärares tolkningar av värdegrundsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Lindstrand; Andreas Thomson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om F-3-läraresförhållningssätt till värdegrundsarbetet i undervisningen utifrån läroplanen.Studien är kvalitativ och genomförs med intervjuer. Det teoretiska perspektivetär utifrån Imsens ramfaktorteori. LÄS MER

  4. 4. Värdegrundsarbete i samhällskunskap : En intervjustudie om samhällslärares syn på värdegrundsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mathias Lundmark; Mikael Mac Gregor; [2021]
    Nyckelord :Värdegrund; samhällskunskap; fostrande; semistrukturerade intervjuer; etik och moral;

    Sammanfattning : I takt med att det svenska samhället upplevs bli mer polariserat blir den gemensamma värdegrunden svårare att urskilja. Skolan har dock en värdegrund beskriven i läroplanen som verksamheten skall vila på, även om denna värdegrund inte är tydligt definierad. LÄS MER

  5. 5. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER