Sökning: "Developmental delay"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Developmental delay.

  1. 1. Barnhälsovårds-sjuksköterskors erfarenhet av hur skärmtid påverkar barns utveckling : En empirisk kvalitativ studie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Emma Ejebring; Ida Leremar; [2023]
    Nyckelord :Children; Child health; Child health nurses´; development; screentime; Barn; Barnhälsovård; Barnhälsovårdsjuksköterska; skärmtid; utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Små barn spenderar allt mer tid framför digitala skärmar. Enligt WHO:s riktlinjer rekommenderas ingen skärmtid för barn under två år. Folkhälsomyndigheten saknar riktlinjer angående skärmtid, de anser att samtida forskning inte uppnått tillräckligt tydliga slutsatser. LÄS MER

  2. 2. Analysis of DNA methylation changes and behavioural outcomes in adulthood induced by prenatal exposure to a mixture of endocrine disrupting chemicals

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildning

    Författare :Shane Kamil; [2022]
    Nyckelord :Toxicology; Developmental biology; Epigenetics; Genetics; Methylation; EDC; Toxins; Chemicals; Mixture effect; Mediation; Toxikologi; Utvecklingsbiologi; Epigenetik; Genetik; Metylering; Miljögifter;

    Sammanfattning : Endocrine disrupting chemicals, or EDCs, are some of the most prevalent toxic chemicals found in the environment because of human activity and they have a variety of adverse effects on both humans and wildlife. A proposed mechanism through which EDCs can negatively affect an organism is via an epigenetic mechanism known as DNA methylation, which can affect the development of the organism with negative outcomes later in life. LÄS MER

  3. 3. Expressiv tal-och språkförmåga hos spädbarn : En påbörjad validering av föräldraformuläret LEESPQ och undersökning av skärmars eventuella påverkan på spädbarns expressiva språkförmåga

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sara Jansson; Linn Näslund; [2020]
    Nyckelord :logopedi; spädbarn; secdi; validering; skärmtid; skärmvanor; månader; start; leespq; leaq; hörselnedsättning; autism; tal; språk; utveckling; 0-18;

    Sammanfattning : Background:Today, there are only limitedSwedishscreening materials that can be usedtoassess early speech and language development in infancy. Studies have shown that children with diagnoses likehearing impairment, developmental language disorder and/or autism-spectrum disordershow anearly delay in their speechdevelopment. LÄS MER

  4. 4. Occupation as means and ends in early childhood intervention – A scoping review

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Hälsohögskolan

    Författare :Evelin Fischer; [2019]
    Nyckelord :Developmental delay; early childhood; intervention; occupational therapy; occupation-based; occupation-centred; occupation-focused;

    Sammanfattning : Background: Occupational therapy (OT) plays an important role in providing early childhood interventions for children with developmental delay. While paediatric OT has long been guided by developmental principles, occupation-centred interventions have been promoted during the last decades, but no unifying definition exists about the core features. LÄS MER

  5. 5. Motoriska och kommunikativa utvecklingsavvikelser. : Barnhälsovårdssjuksköterskans bedömning, åtgärder och förutsättningar - en kvalitativ intervjustudie.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Josefin Johansson; Emma Henriksson; [2018]
    Nyckelord :: Child Health Services; Motor Skill Disorders; Communication Disorders; Early Detection; Person-Centered Care; Health Promotion; Barnhälsovården; Motorisk utvecklingsavvikelse; Kommunikativ utvecklingsavvikelse; Tidig upptäckt; Personcentrerad vård; Hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det förekommer skillnader avseende hur barnhälsovårdssjuksköterskor identifierar utvecklingsavvikelser, och det har sedan länge efterfrågats evidensbaserade, standardiserade metoder för upptäckt av kommunikativa och motoriska utvecklingsavvikelser. Syfte: Att undersöka hur motoriska och eller kommunikativa utvecklingsavvikelser för barn upp till och med 18 månader uppmärksammas inom barnhälsovården, vilka förutsättningar det finns för bedömningen, samt vilka åtgärder som vidtas vid utvecklingsavvikelser. LÄS MER